Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WilleKarlsson
Hej, min v70 t5 05 vägrar att starta. Tvättade bilen (bara utvändigt, ingen motortvätt) sen startade jag den och körde några minuter. Morgonen efter vill den inte starta, den bara tuggar på starten. Batteriet är friskt för det är bra snurr på starten plus att jag har laddat. Efter att man låtit den stå i någon timme och sedan försöker igen så startar den till i ca 1 sekund sen dör. Fortsätter man sedan igen så tänder den inte ens.

Det enda jag gjort än så länge är att plugga in en iCarsoft läsare men den hittade inga fel. Kan också tillägga att motorlampan lyser, och ibland blinkar den och ibland är den släckt, men bilen startar varken eller. Någon som har tips på vart man ska börja felsöka mekaniskt. Tänkte börja med att kolla så det kommer soppa och gnista. (Bilen tankades full dagen innan problemet uppstod). Har läst en del om att startspärren kan krångla men har testat med båda nycklarna, men jag tycker ändå inte att den borde starta till i 1 sekund då?
av SubMarine
Om motorlampan lyser så ska det finnas en felkod sparad. Funkar läsaren som den ska?

Du borde kunna höra bränslepumpen bygga upp tryck i systemet under ca 1-2 sekunder när du slår på tändningen. Låter den?
Användarvisningsbild
av 144
Min var svårstartad men inte omöjlig att starta, inga felkoder och det visade sig vara backventilen eller bränsletrycksregulatorn. Jag bytte hela bränslepumpsarmaturen och då blev det bra.

Efter att du har försökt starta kan du prova att trycka in ventilen som sitter på fuelrailen och se om det är tryck i systemet.
Användarvisningsbild
av Hasse53
En 2005 T5:a har två pumpar i tanken, en cirkulationspump som pumpar från vänster tankhalva till höger tankhalva och en annan varvtalsstyrd pump för bränsle till insprutningen av motorn.
Att det surrar i tanken när tändning slås till är inget säkert tecken på att insprutningen får bränsle, det kan ju vara cirkulationspumpen som låter.
Ström till den varvtalsstyrda pumpen kommer från en elektronikmodul monterad under bilen troligtvis monterad framför höger bakhjul. Elkontakter till denna brukar ärga och det kan vara spolning av underredet eller hjulhuset som ger glappkontakt.
Felkoder finns säkert men läsaren måste nog klara av Volvo specifika koder typ ECM-xxx
En ombyggnadssats finns för att flytta in elektronikmodulen in i bilen.
av WilleKarlsson
Okej, tack för svaren. Ska ut till bilen imårn så jag tänkte börja med att kolla om det är gnista eller bensin den inte får, så får jag utgå därifrån sen. Ni får jätte gärna skriva saker som ni tror kan vara fel, både i tändningsväg och bränsleväg.
Användarvisningsbild
av wissel
Hur mycket soppa har du? Man kan jul få soppatorsk vid 20 liter i fel tankhalva.
av WilleKarlsson
Bilen är fulltankad. Men har nu kollat och det finns gnista, soppapumpen fram går men det finns inget bränsletryck när jag öppnar ventilen, plus att tändstiften var snustorra. Nån som vet ifall man ska höra den bakre pumpen eller ifall det finns en säkring till den?
Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

@Micce1980 , så är det. Jag var vä[…]

Aha! Ingen större fara att köra så[…]

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]