Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonnybcool
Perra83 skrev: mån 04 feb 2019, 17:49 Aha är det så blött. Det tror jag inte mitt är. Ska kolla nästa gång ja tvättar bilen.
När ja öppnar skyddet kan ja ibland känna en unken lukt. Kanske är vindskyddet som är fuktigt.... Går ju att spraya på med klädseltvätt och torka torrt.
Ja det var ordentligt blött, gränsfall till mögligt på nått ställe såg de nästan ut som :-o
Ja kanske kan vara de som luktar...
Har väl haft takluckan öppen helt 2-3 ggr sen jag köpte bilen 2016, kör bara med tiltat läge vanligtvis. Och tvättar bilen 1 gång i veckan året om i princip så blir ju en del vatten över bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag ingen lucka på den här bilen, men jag har haft bilar med lucka i 23 år. Det fick torkas runt sargen då och då, mer ju äldre de blev.
av JohanES
V70 -14

Jag har upptäckt något som ser ut som mögel på vindavvisaren i takluckan.

Kan man tvätta bort detta med något medel?

Jag brukar låta den inre "täckluckan" vara lite på glänt i hopp om att det ska ventilera.

Dräneringen fungerar som den ska.
Bilagor
IMG_0280.jpg
IMG_0280.jpg (932.59 KiB) Visad 294 gånger
av dannesk
Jag har alltid den inre skyddet öppet på min XC60 för jag tycker det blir ljusare och trevligare i kupén när man har glaslucka/panorama. Det kan alltid bli lite smuts, insekter osv. på vindavvisaren, den kan du rengöra med lite APC eller alkalisk avfettning spätt med vatten.
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]