Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
vjohnj skrev:Såg ite så jävligt ut
Skruvarna till dom inre bussningarna var fastrostade i stålhylsorna så jag fick skära av länkarmarna så nära bussningarna som möjligt och sedan kapa skruvarna mellan fästet och bussningen. Lite struligt, men det funkade
Användarvisningsbild
av lennarte
Här kommer bilder på länkarmarna. Hålen är inte så stora, men jag vet att det växer fort när man "rör i det". Och försöka laga hålen vid bussningarna utan att "plocka ner" dom hade inte blivit bra.
IMG_20210418_134018.jpg
IMG_20210418_134018.jpg (302.01 KiB) Visad 239 gånger
Besiktning i morgon 13:20, bör inte vara några problem :-) :-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Mazdan besiktigad och klar. Fick köra till Biltema i går morse för nya glödlampor till bromsljuset (också påpekande från besiktningen). Det var W-sockel på dom och detta hade jag inte i mina "gömmor"
Svängde inom Opus (ligger utmed vägen från Biltima) och dom fixade besiktningen nästan meddetsamma :-D :-D
Var även påpekande om slitna bromsklossar bak. Det var bara en bromskloss som var sliten (mindre än 1 mm kvar), dom andra var som nya. Det var glidpinnarna som trögade ordentligt så den yttre klossen på en sida "låg på".
Dottern hämtade bilen i går kväll nöjd och belåten fick även med sig sin cykel som fått vårservice med "allmän" smörjning och 2 nya däck. Så idag och i morgon ska jag "vila ut" med att städa garaget och "fixa" med båten. På torsdag och fredag ska jag till andra dottern och fortsätta bygga på deras gym. Tur man är pensionär så man hinner med.... :-o ;-)
Användarvisningsbild
av lennarte
Lucif3r skrev:Jisses, vilken energi du verkar ha i dina äldre dar... Själv är man typ sängliggandes 2 dagar efter man gjort något omfattande :-D :oops:
Det är inga 12 - 14 timmars dagar längre som förr... På sin höjd 6 - 8, l bland knappt det, det märks helt klar man äär äldre. Men så länge det ärk
Kul går det ju bra. Fick nya knän i rosfritt stål 2006 och 2009 iinnan dess var det minsann lågfart i några år (och en massa värktabletter av starkare typ). Så jag har lite att "ta igen" :-D :-D
Åren -88 till -91 byggde "vi" en ny fabrik (45000 m²) och en del av den tiden (c:a 1 ½ år jobbade jag (2 skift på den tiden) 6 timmar på gamla fabriken och 6 timmar på den nya. Jag fick ett eget skifts schema, f.m 06:00 - 12:00 och körde sedan till den andra fabriken och jobbade 12:00 till 18:00. E.m skiftet var 10:00 - 16:00 sedan byta fabrik och jobba 16:00 till 22:00. Men då var man ju yngre, men det var tufft.
PS.
En kompis (egen företagare) gick ner till halvtid när han fyllde 60 så det blev bara 40 tim. i veckan tills han sålde maskinerna och stängde igen för gått när han fyllde 66..... :-o :-o Seda byggde han ett nytt hud och renoverat (tror jag) 4 hus till barnen (dom hr flyttat några gånger). Men numera tar han det lungt och skötet om sitt hus i fjällen, sommarstugan han byggde och bor i lägenhet. Han fyllde 76 i februari :-o :-o :-o
Användarvisningsbild
av lennarte
Får väl tillägga att det är en tillfällig arbetstopp
just nu i vår. Men den har varat i 2 månader nu. Jobbar sällan mer än 3 dagar i veckan c:a 6 tim. trots "arbetstoppen". Måste sköta mycket av "marktjänsten" hemma, frugan halkade på en isfläck i februari och bröt sönder något i axeln. Dagen innan återbesöket föll hon olyckligt igen och bröt armen nedanför axeln. Så hom kan inte göra så mycket hemma.... :-( :-(

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]