Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av freorn
Hej!
Skulle byta till vinterdäck idag, tyvärr stötte jag på problem, när jag skulle skruva åt hjulmuttern följde hjulbulten bara med och snurrade runt, nu har jag demonterat bromsbeläggen, oket och skivan, där sitter bultar med ett litet platt huvud och räfflor på bulten som blivit dåliga.
Är det bara att byta bultarna eller ska jag byta skivan också?
Var finns bultarna att köpa och kallas de hjulbultar i fackhandeln?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av #27
Vad är det för modell på bilen?? Fram eller bak???
av freorn
det är en volvo 745 GLE-87, det är fram.
Användarvisningsbild
av #27
Det går att byta hjulbultar som går att köpa vid lokala volvohandlare men jag hoppas att inte navet har blivit dåligt också så att inte räfflorna griper tag i godset på navet..

Ps köp nya muttrar också ds
av freorn
ja, det var därför jag funderade på om jag skulle köpa en helt ny bromskiva också.
Du tror inte hjulbultar finns på biltema eller mekonomen?
av Kena
Är skivan i bra skick går det väl att svetsa fast bulten?
av freorn
javisst det borde gå, men jag skulle behöva byta dessa imorgon söndag och då är det bara mekonomen och biltema som har öppet, men jag är tveksam till att dessa har hjulbultar.
Användarvisningsbild
av Lilja
Jag skulle nog inte svetsa fast bulten i skivan då får du aldrig av skivan igen sen när du ska byta den. Hade nog försökt byta bulten istället och skulle det vara så att navet har tagit skada så att den inte griper i hålet där så hade jag bytt navet med, då har du iallafall nya friska lager också.
av freorn
men tror ni det finns på biltema/mekonomen??, dom har ju söndagsöppet
Användarvisningsbild
av #27
freorn skrev:men tror ni det finns på biltema/mekonomen??, dom har ju söndagsöppet
Jag tror mest på Mekonomen av dom två..
Volvo V60 2014

Jag vil stänga av start/stop funsjonen men […]

Val av motorolja

De heter samma så då är det samma[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]