Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
Syns mycket tydligt på bilderna att den är omlackad och det är ett dåligt jobb. Mkt synliga, små längsgåendes liprepor samt grovt lagd metallic, antagligen slipat genom galven och grundat dåligt så rosten fått fäste och alldeles för tunn lack. Att den varit omlackad borde man ha märkt rätt omgående och sliprepor syns tydligt i dagsljus då metallicen avslöjar detta.

Antagligen har något hänt med fronten iom att båda skärmarna är omlackade, fronten är säkert bytt och dessa fabrikslackas ( iaf tidigare när bilarna fanns i produktion) och dåligt inpassat eller att något inte är helt korrekt innanför iom glipan. Volvo ÅF bör ju ha information om bilen utsatts för något iom att den skadats inom 3år då den inefattas av Volvos vagnskadegaranti. Kollade du inte upp bilen innan om den blivit skada eller likanden, sånt kolla alltid jag med ÅF innan köp iom att de lagras i systemen.
Senast redigerad av 5 dannesk, redigerad totalt 0 gång.
av dannesk
leiwi skrev:Men skärmen är väl i aluminium så rost är det väl inte utan någon annan typ av missfärgning , kanske polish och sedan lite färg i sprickan
Skärmarna har aldrig varit i aluminium däremot är huven det.
av peos99
Är skärmen gjord i Aluminium? Trodde det var vanlig plåt?
Jag vet att stötfångaren i plast har bytts då den var sprucken i nederkant, men något annat vet jag inte.
Man kan eventuellt vid monteringen av den ha skadat lacken på skärmkanterna? Men det låter lite långsökt.

Hälsningar
Peter
av dannesk
peos99 skrev:Är skärmen gjord i Aluminium? Trodde det var vanlig plåt?
Jag vet att stötfångaren i plast har bytts då den var sprucken i nederkant, men något annat vet jag inte.
Man kan eventuellt vid monteringen av den ha skadat lacken på skärmkanterna? Men det låter lite långsökt.

Hälsningar
Peter
Nej de är i plåt som jag redan skrivit. Skärmarna är självklart mkt dåligt omlackade vilket syns.
av anders1982
Jag fick lov att köpa en ny blev en från klokkerholm. Som jag nu väntar på lackering på.
Var tydligen rätt vanligt att sv60 xc60 rostar i framskärmarna det ser man på bildelsbasen.se där det är ont om fram skärmar.

När min nya kommer hem så kommer jag spraya den med underredsmadsa på insidan innan jag monterar den på bilen för att minimera risken för detta problem i framtiden.

(Vår gamla dacia lågprisbil hade aldrig såna här problem)
av dannesk
anders1982 skrev:Jag fick lov att köpa en ny blev en från klokkerholm. Som jag nu väntar på lackering på.
Var tydligen rätt vanligt att sv60 xc60 rostar i framskärmarna det ser man på bildelsbasen.se där det är ont om fram skärmar.

När min nya kommer hem så kommer jag spraya den med underredsmadsa på insidan innan jag monterar den på bilen för att minimera risken för detta problem i framtiden.

(Vår gamla dacia lågprisbil hade aldrig såna här problem)
Det är inte inifrån de rostar, det är slitaget ifrån hjulsprutet i bakkant iom avsaknad av stänkskydd och de skydd som finns är alldeles för små. S/V60 och XC60 är inte mer utsatt än typ V70 det är samma material/lack på bilarna. Att det är ont om skärmar betyder inget, det är väl för att bilarna som löses in ofta är krockade och skärmarna är skadade. Jag letade efter en beggad sidokjol till min XC60 och de finns knappt, de betyder inte att de rostar eller ofta är felande då de är i plast.
Kollar du typ på en BMW och MB som är 2-3år gammal så kommer du se att dessa är totalt blästrade på detta område och de har ju aldrig stänkskydd.

Även nötningen mellan innerskärm/skärmkant orsakar lackskador när sand/grus kommer emellan och XC60 är mer utsatt för stensprut runt skärmkanterna pga de stora hjulen. Finns normalt inget slitage på skärmen/lacken där TS bil rostat utan det är pga en dålig lagning.

Ska du skydda din bil så se till att foliera (med typ transparant 3M-stenskottsfolie) bakkanten på skärmkanten ner mot sidotröskeln som jag markerat i bilden, det är där allt stensprut och slitage sker. Jag har även folierat båda bakre skärmkanterna så min XC60 så där kommer jag inte få någog slitage längre. Det du ska spraya på insidan skärmarna är isåfall rostskyddandemedel inte underredsmassa som är för utsatta slitagedelar, detta slitage sker inte innanför innerskärmarna.
Bilagor
V70.jpg
V70.jpg (126.65 KiB) Visad 1511 gånger
av Dieselvolvo
Vad jag fattat det som, så är det runt skärmkanten i hjulhusen fram, runt dörrhandtagen, och på bakluckan där plasten under rutan, möter lacken....som man bör ha koll på, på s/v60? Eller finns det fler kritiska punkter? Och är det någon här som har fått en lackskada åtgärdad på sin bil, utan att behöva betala något?
av dannesk
På V60 är del väl runt samtliga skärmkanter och sedan plastlisten/handtaget på baklucka som skaver i kanterna så lacken kan släppa. Handtagen på V60 är ju en annan modell än på XC60/V70 som skaver på lacken, tror inte V60ns orsakar någon rist för nötning/rost där men kan ha fel.

Jag har fått bakskärmarna på min XC60 my17 omlackad av Volvo 2ggr pga lacksläpp av stenskott och nu är dessa folierade så det inte ska hända igen. Påtalade detta när bilen var inom 2års garantin så därför tog dom det, fram gick dom inte med på det så det kommer jag få fixa själv. Bilen har nu gått 5400mil, lacksläppen började komma när den gått 2000mil.
av Dieselvolvo
Tackar för svar! Enligt mig så känns det, som att s/v60-handtag skaver mest...hursom, så är det säkert inte fel att inspektera i handtagsområdet ändå :)

Men ojj! De var de värsta...aldrig hört talas om på xc60. Skönt att du har funnit en lösning som fungerar i längden!
av Kenneths
Ett enkelt sätt att hindra rostskador är att köpa en vanlig kompressor med tryckspruta från tex Biltema och spruta vanlig kallpressad linolja på underrede, hål, balkar, dörrar, hjulhus och innanför skärmarna så kommer garanterat ingen rost att få fäste.

Linolja finns att köpa på 20 litersdunkar på nätet. Det går åt ca 5 liter per bil och linolja skadar inte bilens vaxbehandling.

Har sprutat många bilar under flera decennier där till och med bilmodeller med stooora rostproblem tex Opel, Ford etc inte alls drabbats av rost.

Detta görs på sommaren och var noga med att lägga på plastfilm på bilen innan man sprutar på linolja .

Skyddsplast finns att köpa på Biltema.

Tvätta noggrant biltak, sidorna, fönster på bilen direkt efter att bilen linoljebehandlats eftersom då linoljan torkat några dagar blir den som sirap och är nästan omöjlig att få bort, så effektiv är den!

Det tar bara ca 1,5 timme att göra hela denna, enkla och oerhört effektiva rostskyddsbehandling.

Vad gäller rost ovanför vindrutan läggen man en 1,5 cm bred genomskinlig stenskottsfilm tex 3M precis där rutan slutar och taket börjar. Rost där beror på att grus och sten träffar rutan och rullar uppåt och träffar plåten pga att takplåten tyvärr ligger / sticker ut ett par mm över vindrutan.

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i di[…]

Recharge frågor

Volvo införde en ny drivlina mitt i års[…]

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.