Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sota
Hej.

Ska byta bromsbelägg bak på min s60 d3 års -11.

Vet någon vilken av alla bromsbeläggsverktyg som passar på Biltema resp jula? Länka gärna.

Mvh
/Ingemar

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Senast redigerad av 1 Sota, redigerad totalt 0 gånger.
av Sota
Vet att elhandbromsen backas och att det kan ske manuellt med t40-torx eller att man backar motorn med ett batteri. 13 och 15 används för att lossa skruvarna ja men kolven måste ändå tillbaka in till startläge och den ska skruvas in samtidigt som man trycker den. Fick tipset att använda skruvtving med roterande huvud och polygrip men missar man riskerar man att skada bälgen. Därav frågan.

av Sota
Säkert att den inte ska skruvas? Det är spår i kolven som tyder på annat? Ska prova det du säger.

av dannesk
De ska inte skruvas in, du ska backa handbromsmotorerna först innan du kan trycka in kolvarna. Sedan kan du trycka in kolvarna med polygrip eller med ett verktyg som detta som jag hade liggande när jag bytte mina klossar på XC60n.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000016990
av frippe64
Sota skrev: sön 18 apr 2021, 08:46 Säkert att den inte ska skruvas? Det är spår i kolven som tyder på annat? Ska prova det du säger.

Motorn står för skruvandet. Den ska som sagt inte lossas, då blir det fuktproblem.

Jag rekommenderar en iCarsoft eller liknande om du ska meka själv.
Det är väl värt pengarna att kunna läsa ut fel och fixa bromsar m.m.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Sota skrev: sön 18 apr 2021, 09:35 Handbromsen är backad men kolven gå bra trögt alltså. Får prova lite starkare doningar

Öppna locket till bromsvätskan, då bör det gå lättare.
Akta bara då att det inte rinner över när du pressar vätskan.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]