Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mayhem
Hej alla volvoägare!

Jag har funderat på att köpa en s60 eller s80 kring -01:a. Vet inte om det ska vara en 140 hk, 170hk eller 2,4T. Är det någon här som kan få mig på rätt spår? Jag vill egentligen ha en säker, bekväm och någorlunda beränslesnål bil men den får inte vara för seg. Har spanat på blocket och hittat massor. Den här var intressant: http://www.blocket.se/vi/13922718.htm?ca=7_s

Vad tror ni om den och verkar firman ok?

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
av Lilja
Svårt att säga förrän man sett bilen, den har gått väldigt långt dock. Hade nog hellre köpt en bil på t.ex. bilia så man får begagnat garanti och lite tillit även fast jag vet att folk kommer kommentera det där... :roll:

en vanlig 2.4 är absolut inte slö, det är ingen ferrari precis men den duger att göra omkörningar med och det är en tyst skön och bekväm bil.
av Psyko
Lilja skrev:Svårt att säga förrän man sett bilen, den har gått väldigt långt dock. Hade nog hellre köpt en bil på t.ex. bilia så man får begagnat garanti och lite tillit även fast jag vet att folk kommer kommentera det där... :roll:

en vanlig 2.4 är absolut inte slö, det är ingen ferrari precis men den duger att göra omkörningar med och det är en tyst skön och bekväm bil.

Håller med du.......
av Mayhem
Tack för svaren men är 18000 mil mycket på en Volvo? Det är sällan man ser en 01:a under 15 000 mil och det finns många som har över 20 000 på mätaren. Är det mycket som börjar spöka med en s60/s80 vid de miltalen?
av OrsonGbg
Skulle aldrig köpa så mycket som en ventilhatt från en bilfirma i Örebrotrakten. Speciellt inte ifrån en som heter Autocenter eller annan firma som på något vis har ordet "auto" med i firmanamnet.
Användarvisningsbild
av greeeken
OrsonGbg skrev:Skulle aldrig köpa så mycket som en ventilhatt från en bilfirma i Örebrotrakten. Speciellt inte ifrån en som heter Autocenter eller annan firma som på något vis har ordet "auto" med i firmanamnet.
Förklara please.

Du ska helt klart köpa en 2,4 T annar lär du ångra dig.
Det är mer drag i den än 140 o 170 hästars versionerna.
Kör du lugnt o normalt drar den inte mkt mer än icke turbos.

18000 mil är lugnt. så länge bilen är i BRA skick har servats bra.
De tråkiga i bilen du länkar är träpanelerna bara.
av mff3
Jag köpte en S80 -01 140hk för några veckor sedan. Bilen hade haft en ägare och gått 8800 mil.

Min åsikt är att så länge du inte vill ha en motor med riktig pulver typ en 6:a eller 8:a så funkar det utmärkt med en 140hk. Den drar 0.99/mil enbart stadskörning.

Har kört Mercedes i 18 år med flera sexcylindriga bilar, mycket nöje men oxå mycket bensin ;)
Användarvisningsbild
av Lilja
Mayhem skrev:Tack för svaren men är 18000 mil mycket på en Volvo? Det är sällan man ser en 01:a under 15 000 mil och det finns många som har över 20 000 på mätaren. Är det mycket som börjar spöka med en s60/s80 vid de miltalen?
Det kanske det inte är men som någon annan skrivit på detta forumet är det svårt att sälja så pass nya bilar som har gått över 20 för en vettig summa. Men det beror väl kanske på hur länge du ska ha den med.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Köpte nyligen en S60 -02 privat.

Via Blocket med Blockets begagnadförsäkring.
Bli ungefär samma som garanti från bilfirma.

Men mycket bättre pris.
(kikade en del på bilar på Bila mm men hu vad mer pengar de skulle ha)

mvh Roland
av Mayhem
OrsonGbg: Precis så tänkte jag först men är det fortfarande lika illa som det var för några år sedan med skruvade importbilar och Örebro? Är det någon sopm har dåliga erfarenheter av Autocenter?

greeeken och mff3: Era åsikter är precis de jag velar mellan. Det är alltid kul med lite pulver under huven men behöver jag det egentligen?

Lilja: Jag ska ha den flera år så värdeminskningen ligger mer i ålder än mil.

Ringhede: Kanske det bästa att göra. Handla privat med blocketförsäkring. På Bilia är bilarna bra mycket dyrare.

Tack för alla svar. Det är bra att kunna rådfråga några med erfarenheter.
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Ryckig V60CC D4 AWD -16

Tja! Äger nu min andra V60CC D4 AWD, med gam[…]