Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1440380
Jag har en D3 från 2018 men den sitter i en båt, men som jag förstår finns även problemet med vissa bilar, det är ju i grunden samma motor.
Problemet jag har är att när motorn kommer upp i temperatur så att termostaten öppnar, ca 85 grader, så minskar kylarvätskan rejält i expansionskärlet, den låga nivån är stadigt låg om jag håller jämn gas, men så fort jag drar av gasen kommer vätskan tillbaka med högt tryck och trycks ut genom locket i expansionskärlet, nytt extra hårt lock är ditsatt men ingen skillnad
När motorn är kall finns inte detta fel
Det är inga avgaser i kylsystemet, det är kontrollerat
Hela kylsystemet är urspolat
Motorns temperatur har mätts upp med IR mätare runt om och ingen del på motorn har lägre eller högre temperatur
Garantin gick ut 1 månad innan och Volvo är helt ointresserade att hjälpa till med felsökningen

Är det någon som haft liknande fel på bil D3?
Har ni isåfall fått felet åtgärdat?

Alla tipps mottages tacksamt
#1440407
motorn heter D3-220, men som jag förstått det är det samma motor i grunden men det är en helt annan elektronik enhet
övertrycket måste vara av ett mekaniskt fel, därför tror jag att samma fel kan finnas på D3 bilmotor
#1440418
D3-220 är en femcylindrig 2,4 liters diesel dvs en marinkonverterad D5244xx på 220 hk och kallas oftast för D4 i bilarna. D4 i Volvo Penta världen är mycket grövre doningar.
Om kylvätskenivån sjunker när termostaten öppnar så tyder det på en luftficka i kylsystemet - inte bra!.
Orsaker:
Dåligt luftat kylsystem eller att det läcker från förbränningsrummen över in i kylsystemet. Det sistnämnda orsakas vanligen av brusten topplockspackning och/eller spricka i cylinderfoder.
eller
Motorn kokar pga stopp i kylsystemet på sjövattensidan(eller att sjövattenpumpen är kass). Detta fel borde ge högtemperaturlarm.

När motorn snurrar på trycksätts själva motorblocket av kylvattenpumpen plus trycket i expansionstanken. Slår man då av gasen försvinner bidraget från kylvattenpumpen och kylarlocket tvingas öppna(vid 1,5 bar).

Topplockspackningen gick på min egen D3:a(D5204T2 163 hk) i somras så jag har provat på!
Senast redigerad av 1 Hasse53, redigerad totalt 0 gånger.
#1440419
Hej Hasse,
Varvet som hade båten sist mätte om det var avgaser i kylsystemet och det visade på inga avgaser, det var det första dom gjorde.
Sen spolade dom ur hela systemet om det skulle finnas någon skit som ställde till det
Men det med luft i någon ficka någonstans i systemet kan ju vara en orsak, tyvärr verkar det inte finnas någon luftskruv, det ska vara självavluftande har jag läst mej till
Temperaturen är jämna 87 grader
Motorn har bara gått 140 timmar så det är långt kvar på vattenpumpen, om det nu inte är något fel på den vill säga, men då borde motortempen gå högre
#1440629
Hej,
Du verkar ha mycket erfarenhet av dessa motorer.
Hur skulle du gå till väga i felsökningen?
Vart skulle du börja?
Det enda jag kan avskriva är topplockspackningen då det inte kommer in avgaser i kylsystemet
Och det jag vet är att motor har samma temperatur runt om vart än man mäter, samt att felet bara uppstår när termostaten öppnat och när man drar av på gasen, det är bara då som glykolblandningen kommer tillbaka till expansionskärlet med högt tryck och pressas ut genom locket
#1440788
Laddluftkylaren är sjövattenkyld och kan inte trycksätta kylsystemet.

Motorns kylsystem är slutet och mängden innehåll i detta förändras inte när motor körs. Kylvätskan "sväller" när motorns temperatur ökar och detta tar expansionskärlet hand om. När sedan motorn stängs av "krymper" kylvätskan och allt återgår till utgångsläget.

I ditt fall trycksätter något kylsystemet och om det inte är avgaser vad är det då?
Är kylvattenprovet korrekt utfört?
#1440944
Jag kom på en sak till, i båten sitter det ett värmepaket, lågt monterat, för att få värme i hytten, det var alltså tanken med den, fabriksmonterad, den ger ingen värme alls,
Det verkar inte finnas någon fullständig cirkulation i motorn
Varvet som hade båten senast har en teori att det måste vara fel på trycksidan, att något kan blockera vattenflödet
Det verkar vara fullt möjligt, men det som inte stödjer den teorin är att temperaturen inte är mer än 87 grader någonstans, vore det stopp borde temperaturen sticka iväg jusst där
#1440946
Varvet säker att vattenprovet är rätt gjort, det är det enda jag vet
finns det en reaktor man kan tillsätta kylvattnet som färgar glykolen om det kommer in avgaser?
Glykolen i denna motor är Volvos gula
Ljusvidds reglering

Tack för tipset jag vill helst inte svesta i […]

Jag har haft stora problem några veckor med […]

Uppdatering Gjorde en felsök i bilen på[…]

Hej! Bytte både skivor och belägg fram […]