Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Andreotti
tjena alla kunniga...köpte nyligen en 460 gl 94:a och har fått nys om en 480 88:a...ägaren säger att den är ryckig i motorgången och tänkte kolla av om det är någon ide att ens tänka tanken på köp.begärt pris på bilen är 5000:- och hoppades att någon kunde ge mig ett bra råd...mvh Andreotti
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle ej köpa den. Tänk på att tusenlapparna rullar på snabbt om man ska börja byta saker lite här och där :roll:
Användarvisningsbild
av kallsund
Är den bara ok rostmässigt och i bra skick för övrigt, så är det ju inte så mycket pengar, om man kan tänka sig lite mekning under huven. Ryckig gång borde ju kunna gå att reda ut. Har du kollat på 480-klubbens forum?
Har bara kört en 480 en gång på prov, och har för mig den var rätt trevlig.

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
av Nexus
Det är en hel det el som kan strula i en 480. Inte billigt att laga :(
Användarvisningsbild
av vetten
Billigt och billigt om man köper en 480 så finns det ju en del saker som krånglar men inte mer än på andra elektronikbilar från den tiden och som tidigare sagt så finns det enormt mycket att hämta på http://www.svenska480klubben.com/ har själv en 480tic -94 och har tidigare haft en likadan fast -90:a och har inte haft mer problem med dom än med andra bilar jag haft men man bör ju kunna skruva lite själv :shock: Jag skulle definitivt rekommendera en fin 480
Användarvisningsbild
av Nexus
Okej. Då börjar vi om från ruta ett :wink: . Jag tycker det är viktigast motorn går helt bra. Visst det kan vara en skitsak att fixa. Men kan oxå bli en dyr historia.
Användarvisningsbild
av vetten
Jodå DYRT kan det bli om man inte är lite erfaren med att skruva, men annars :shock: Nej men kolla rost och då i bakskärmar och även fram iofs. Balken under stötfångaren bak brukar vara ett känsligt kapitel och den kostar+arbete sådär runt 1100:- om du får tag i en och det är inte alltid lätt, sen elektroniken :!: Helst ska allt funka på instrumenteringen även fläkt styrningsknapparna och såklart färddator och allt annat på instrumentpanelen, men det är egentligen inte så svårt att fixa om man följer alla tips på 480-klubbens sida utan det är mest en del jobb :roll: så om man står ut med det så kan man få en :twisted: kul bil för väldigt lite pengar vol:-)
Användarvisningsbild
av Nexus
vetten skrev:Jodå DYRT kan det bli om man inte är lite erfaren med att skruva, men annars :shock: Nej men kolla rost och då i bakskärmar och även fram iofs. Balken under stötfångaren bak brukar vara ett känsligt kapitel och den kostar+arbete sådär runt 1100:- om du får tag i en och det är inte alltid lätt, sen elektroniken :!: Helst ska allt funka på instrumenteringen även fläkt styrningsknapparna och såklart färddator och allt annat på instrumentpanelen, men det är egentligen inte så svårt att fixa om man följer alla tips på 480-klubbens sida utan det är mest en del jobb :roll: så om man står ut med det så kan man få en :twisted: kul bil för väldigt lite pengar vol:-)
Du glömmde nämna pupp-upp lysena som strular "en del " enligt 480 forumet :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av Mr B
Äh, det är inga större problem med 480:in... Iaf så har inte jag haft det på min -87:a som jag köpte -96. I grunden är det ju samma bil som en 440 eller 460, det skiljer inte så mycket egentligen mer än karossen och pop-upsen tex. Och pop-upsen är inga problem, om de lägger av kan man alltid skruva upp dem manuellt...

Och jag håller inte riktigt med grammse där, det är alltid "lätt" att fixa det mekaniska på en bil, renovera motorn, bromsar eller vad som helst, sen är det i ordning och kommer inte att krångla mer. Om det är rost i karossen så kan du laga det i stort sett hur som helst, det kommer ändå att komma tillbaka igen efter ett par tre år. Ganska lätt dessutom att hitta en upprostad/krockad reservdelsbil och plocka delar av...

Jag kanske inte är riktigt normal heller, har ju blivit lite "480:ifierad" genom åren... :oops: Men roligare bil för de pengarna är nog svårt att hitta tror jag... Jag hade lätt köpt iaf...
Användarvisningsbild
av vetten
Jo det är som Mr B säger men om du vill ha tillgång till lite mer drag än i en ES så gå direkt på en turbo för dom är relativt lättrimmade om man tar med alla parametrar när man gör trimmet, annars är det inte mer fel eller problem än på nån annan bil. Jo när du kollar efter rost kolla även framvagnsbalken det är också en svag punkt :shock: Men som jag sa tidigare titta efter en av dom senaste årsmodellerna -94-95 som har ju också den "Bästa växellådan också som bonus" :lol:
Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]