Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
den lös under ca 3 mils körning,men i morse hade den slocknat.Under dagen skall jag kolla om det har blivit ngn felkod.Jag visste inte att den kunde släcka sig själv.Dagen innan hällde jag på en flaska spridarrens kan det ha påverkat?
av m_werking
Lamdalampan är ett gissel!

Det är en ganska så stor chans att den kommer att lyssa igen. Lamdan är den givare som ger signal tillbaka till motorns insprutning hur mycket som kommer igenom. Det vill säga att den talar om för datorn mer eller mindre luft mer eller mindre bensin osv. Men detta är något som Du redan vet. Med andra ord onödigt att skriva. Du har "rengjort" med hjälp av tillsats. Det kan ha gjort att lamdan reagerat på att det kommit en massa "konstigheter" och givit en signal tillbaka. Om Du har tur så var det ett temporärt fel (och det gillar man, eller hur)
Börja med att lyfta pluspolen från batteriet. Detta nollar datorn och ger en indikation på hur lång tid som går innan lampan börjar lysa igen (ca 35-50 mil). Dör motorn när lampan tänds? Tar motorn mycket bensin?
Om motorn går som vanligt och inte tar en massa bensin, men lampan lyser kan det vara fel på sonden (behöver inte men kan vara) Jag gjorde så att jag koppla lamdalampan på laddningslampan, så slocknar bägge på samma gång! Se bara till att Du har rätt avgasvärden på bilen (går att lösa med E85). Sedan är det enklaste att koppla.

Hoppas att detta kan vara en liten hjälp!
av Glidan
Jag skall försöka komma ihåg detta.Lampan brukar betyda tusenlappar,två gånger har jag lyckats släcka den själv(med hjälp av forum)ena gången ny sond andra gången byte av främre avgasrör.
av Glidan
Det fanns inga felkoder.Är det skillnad på att nolla via box eller batteriet.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Glidan skrev:Det fanns inga felkoder.Är det skillnad på att nolla via box eller batteriet.
Det är stor skillnad. Via boxen, nollas enbart lagrade felkoder.

Via säkring #1 nollas minnet i styrboxarna totalt inkl. felkodsminne (systemen återgår till fabriksprogrammeringen).

Via batteriet nollas allt likt säkring #1, men samtidigt tappar du minnet i bilradion, klockan etc. Vilket ger onöigt merjobb.
av Glidan
Vad skulle vi amatörer göra utan detta forum.Tack
Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särsk[…]

Bensinpriser v2

Är det bara en slump att Trump krigar mot l[…]

Volvo Premium sound högtalare (Harman Kardon)[…]