Såg att någon i tråden ställt en fråga om vinande balansaxlar på en V60 T3, men jag trodde att den motorn inte hade balansaxlar? Sorry om detta är en idiotisk fråga men jag har inte så bra koll.
Cotag skrev: ↑tis 30 mar 2021, 21:49
Tycker senaste filmen är för kort tid i varvtalsområdena för att kunna avgöra. Viner gör axlarna ju men man hinner inte höra det där elakt mekaniska "ringandet" som i andra klipp, som den här exempelvis.
Tyvärr var ju detta helt normalt när Bilia bytat balansaxlar x antal gånger och motor en gång.
Bilen åkte åt helvete så jag slipper höra skiten.
Mina Tidigare Volvobilar
V90-2018,S60-18,V70 -13 ,V70 -05,850 -96 ,940 -91 ,740 -84 ,240 -79 ,140 -70
Några 2 Granador ,1 Taunos,1 Mazda och en Beachbuggy.
Balansaxlar bytt på min S60 T3 - 17. Teknikern sa att det inte blev någon skillnad efter bytet och att jag skulle återkomma om det blev värre, helt galet ju. Är det olika modeller på grejerna så det blir ett lotteri ??
Läs "MagnusB´s" inlägg i tråden. Han hade också en T3 där man bytade axlar3-4 (?) ggr innan man till sist bytade motor. Inte ens efter att stoppat i ny maskin så blev den tyst.
Även "X74" har fått bytt sitt paket ett antal ggr på en T4, jag vet inte om det är tyst idag eller hur det gått för honom.
Olika motorkoder har olika balansaxlar, dessa har i sin tur uppdaterats under årens lopp och har olika nummer.
"Teknikern sa att det inte blev någon skillnad efter bytet och att jag skulle återkomma om det blev värre" Lite halvlustigt uttalande men vad ska h*n säga.
Du får väl tyvärr rulla dit igen, säga att du inte är nöjd och fråga när nästa åtgärd görs.
Vi är väl några i tråden som misstänker att det ibland hinner bli följdskador på vevaxelns kugghjul och då hjälper inte balansaxelbyte fullt ut, du kan ju fråga om man kontrollerat och uteslutit skada på vevaxelns kugghjul.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64