Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Berggren
ja jag har kollat efter läckor där men inte hittat nåt.. hade ett rent hel***** att få avgassystemet tätt innan men nu ska det va tätt..
lambdavärdet ligger på 1.04 så bilen går ju rätt snålt... men vad orsakar att den gör det... blir knäpp snart..
beställde en ny tempgivare till motorstyrningen idag.. får se om det är nåt fel på den.. men jag är tveksam till det..

ska se om jag hittar nån som har en lmm med samma nummer också,, vill ju inte köpa en massa utan att veta vad felet är.. tillräckligt dyrt att köra på 1.85L/M
av Gaba_flumm
Berggren skrev:ja jag har kollat efter läckor där men inte hittat nåt.. hade ett rent hel***** att få avgassystemet tätt innan men nu ska det va tätt..
lambdavärdet ligger på 1.04 så bilen går ju rätt snålt... men vad orsakar att den gör det... blir knäpp snart..
beställde en ny tempgivare till motorstyrningen idag.. får se om det är nåt fel på den.. men jag är tveksam till det..

ska se om jag hittar nån som har en lmm med samma nummer också,, vill ju inte köpa en massa utan att veta vad felet är.. tillräckligt dyrt att köra på 1.85L/M
kolla styrboxen.. det kan vara något som har hänt med den att den inte tar imot rätt signaler..
av Berggren
Gaba_flumm skrev:
Berggren skrev:ja jag har kollat efter läckor där men inte hittat nåt.. hade ett rent hel***** att få avgassystemet tätt innan men nu ska det va tätt..

kolla styrboxen.. det kan vara något som har hänt med den att den inte tar imot rätt signaler..

Hur kollar jag den eller måste jag skaffa en ny?
av Gaba_flumm
Berggren skrev:
Gaba_flumm skrev:

Mest troligt måste det dit en ny.. men du har uppe till höger en lite dosa med en knapp tryck på den så ska det blinka en lampa men just nu kommer jag inte ihåg hur om allt är som det ska ska kolla upp det tills på måndag.. lycka till

Hur kollar jag den eller måste jag skaffa en ny?
Användarvisningsbild
av Volvo 144DL - 74
har du kollat luftfiltret? är det igen satt så drar den mycket soppa.
av Hemulen
Hej.Uteslut inte kallstartsventilen i din felsökning!
Användarvisningsbild
av Lilja
Har faktiskt väldigt svårt att tro att felet skulle ligga i motorns förbränning, skulle där ligga et fel där tycker iallafall jag att den skulle ryka svart. Iom att han säger att det luktar bensin från oljelocket. Jag tror snarare att felet ligger i en insprutare.
av Hemulen
Rättar till lite. jag skrev:"Uteslut inte kallstartsventilen i din felsökning!"Ska vara "kallstartinsprutaren",sitter under grenröret,hakar den upp sig får du ökad bensinförbrukning.Förutsätter att du har rengjort tomgångsmotorn + har rent spjällhus+spjällägesgivaren rätt inställd,litet klick när du vrider på gasrullen+letat läckor med startgas.
av Berggren
Hemulen skrev:Rättar till lite. jag skrev:"Uteslut inte kallstartsventilen i din felsökning!"Ska vara "kallstartinsprutaren",sitter under grenröret,hakar den upp sig får du ökad bensinförbrukning.Förutsätter att du har rengjort tomgångsmotorn + har rent spjällhus+spjällägesgivaren rätt inställd,litet klick när du vrider på gasrullen+letat läckor med startgas.
Japp..kollat spridare, kallstartinsprutare, tomgångsmotor rengjord, letat läckor..
Har inte kollat spjällhus mer än via "testet " som går att göra på på spjällläget via "felkods boxen)

När det gäller spridare och kallstartinsprutningen så testade jag genom att ta loss dom och köra upp tryck via tändningen för att kolla om dom läcker.. gjorde jag rätt eller finns det bättre sätt?

Finns det ingen i jönköping som har en LMM som slutar på 016? som man kunde få testa med.. har ingen lust att köpa en och så är det inte det felet.. kostar lite för mycket just nu
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hur mätte du LMM och vilka värden fick du?

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]