Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Nä, du riskerar att få plocka ner bilen i molekyler och rengöra allt, från den feta soten, och för att få bort lukten. Visst går det men du kommer som sagt att få riva ut hela inredningen, sot tränger in överallt. Jag har sanerat 2 bilar då jag jobbade på Ocab för 25 år sedan, ut med att som gick och skruva ut, rengöra allt från golv till tak och sedan köra bla ozon för att få bort lukten och ändå brukar lukten ha en förmåga att tränga fram från texstiler när bilen står i solen en varm sommardag.

Det är först när man börjar att rengöra man ser hur långt soten trängt in, och det brukar vara värre än man tror.
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
En brandskadad V70 som har gått 23k mil för 65k.....
Hmmm, undrar om tomten kommer som vanligt till jul.

Den hade man inte rört i med tång.

Som "Derank" skriver så är lukten mer eller mindre omöjlig att få bort.

Det skapas även en hel del "godis" i brandröken, vilket kan påverka elektronik i olika omfattning.

Är man sugen på ett renoveringsobjekt så hade jag nog hellre letat efter en bil med rasad motor eller växellåda.
Avstår efter jag fått etat utlåtande sen från en till.

Köp inte den
Går aldrig att bli av med röklukten
Letar sig in i balkar och diverse

Gjorde en helt ren å tvättade med medel överallt i balkar etc

Luktade ändå

Skickat från min iPhone
av dannesk
Skulle aldrig ge mig på detta för dessa pengar, har inte folk försäkringar för att slippa sälja rökskadade bilar privat?? Det är ju hopplöst att få bort lukt helt i ett rökskadat fordon utan att plocka ner den totalt med massor av sanering. Dessutom så är ju skärmarna helt utrostade (iaf den på förarsidan) syns tydligt på bilderna.
Användarvisningsbild
av Funk
Förutom lukt bildas det bland annat saltsyra vid brand i plast, så risken for rostskador och korrosion i kontakter och kabelanslutningar är överhängande..

/Thomas
Användarvisningsbild
av johnnype
Saltsyra är ingen bra grej att ha i kupén nej.

Skulle jag betala 65000kr för en bil från 2011 så ska den allt vara en besiktigad och färdig för vägen! Den är ju faktiskt 10år gammal och inget samlarobjekt som ökar i värde...
Idag erbjöd han mig att köpa den för 30000kr men jag tacka åter nej.
Men är det nån här som vill ge sig på denna i alla fall.
Så fick jag detta mail och det ska vara ett komplett inna mäte.
Hej, vi kan ornda en inredning från en volvo v70.

Priset dock, om vi ska plocka allting samt skicka det till er, så kommer inredningen kosta 15 000:- kr
Samt en fraktkostnad som tillkommer på 2000:- kr, (2 st postburar)

Vill ni hellre komma hit, och plocka av allting själv. Så kostar det totalt 8000:- kr

Måste tillägga att ingenting i anslutning till SRS (airbag systemet) tillåts att tas med.

Med Vänliga Hälsningar

Jimmie N. Wiking
Säljare

AUTODEMONTERING TT AB
Ommavägen 9
275 33 Sjöbo

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]