Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AdrianH skrev: men får ändå rysningar med tanke på att en 17 år gammal växellåda tar hela bilens tyngd.
Oroar du dig för att växellådan tar bilens tungd parkerad i lutning?
Med manuell kan du släppa den ororn.
Vad är det som driver hela bilen framåt, och ibland i hårda accelerationer, även med tungt släp ibland?
Det lilla momentet som krävs att hålla bilen stilla parkerad i lutning, innan motorn dras med, även på ettan, är ingenting i sammanhanget.

Har du däremot Automalåda, kan du drabbas av "torque lock". Dvs att momentet på P läget är så stort att du inte kan få loss det.
Men då krävs rejäl lutning.

Ang handbromsen så är tillägget man talat om här, ett par justerskruvar som ersätter fasta staget mellan backarna på motsatt sida av expandern.
Dvs en eftermarknadsgrej, så det blir lika goda justeringsmöjligheter som på V70I.

Den enda som justeras inne vid spaken är virelängden, och därmed endast hur snart den ska ta. Dvs hur långt man drar spaken.
Tar den dåligt trots åtdragen hjälper en justering vid saken INGENTING mot själva bromsverkan, om man inte har dragit spaken i bottenläget!

Då måste man se över ute vid hjulen.

Jag har gjort en tråd om hur man får bra handbroms, som finns i "Tips och trix" avdelningen.
MickeM

Jag har manuel låda

Har försökt söka på tråden men hittar inte den, skriver säkert in fel sökord, du kan inte möjligtvis länka?

Ang justerskruvarna är det dessa du syftar på (bara för det så hittar jag inte länken) det är liksom skruvar med små pigar runt omkring, vart ska dem sitta?
Magnus-B skrev:Tänk på att den tjocka fjädern ska sitta kvar bytt plattjärnet mot justerskruven.
Lossa justerskruven lite vid spaken.
Sen när allt är monterat så justerar du åt beläggen ute till dem inte snurrar och släpper 1-2 hack så de snurrar lätt igen.
Därefter justerar du vid spaken till den känns bra och kollar så hjulen snurrar när den är släppt.
JAG tycker att en handbromsspak känns bra när den tar vid 2 hack men 4 hack kanske är mer lagom egentligen.
Menar du att den tjocka fjädern ska sitta kvar tills plattjärnet är bytt mot justerskruven? Då utgår du väl ifrån att inte backarna byts? Jag tänker byta backarna. Och så tänker du dig väl att båda hjulen är uppe i luften?

När man monterar justerskruven så ska väl själva kransen/taggarna vara uppåt?
AdrianH skrev:MickeM

Jag har manuel låda

Har försökt söka på tråden men hittar inte den, skriver säkert in fel sökord, du kan inte möjligtvis länka?

Ang justerskruvarna är det dessa du syftar på (bara för det så hittar jag inte länken) det är liksom skruvar med små pigar runt omkring, vart ska dem sitta?
Här är en länk till min "Hur man får bra handbroms på S60, V70N och XC90 tråd.:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 2&t=129179

Jag tog en bild på hur justeraren skall monteras, samt man ser också hur fjädern ska sitta kvar som "Magnus-B" påminner.
Justeraren kan sen lätt justeras utifrån genom ett hål för hjulskruven.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Fjädern som håller ihop backarna ska fortfarande sitta kvar efter uppgradering till justerskruvarna så förutom att hålla ihop backarna så låser den kuggarna på justerskruven.

Kanon guide du gjort MickeM.
Dessa bakbromsar har sett ut så sen 140 på 70 talet.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Rossignol skrev: ons 31 mar 2021, 15:47 Åt vilket håll ska justerskruven monteras? Spelar det någon roll åt vilket håll den monteras?
Nej, den bara är en justerbar distans.
Men jag har för mig att man lättare kommer åt den genom ett hjulskruvhål om den är vänd åt visst håll.
av Bempo
Jag har också följt din guide MickeM och installerat justerbar distans. Nu ligger mycket större del av beläggen an mot trumman och det är riktigt bett i handbromsen med tvärnit om man vill. Drar alltid i den innan jag lägger i P läget.
["Magnus-B"]Fjädern som håller ihop backarna ska fortfarande sitta kvar efter uppgradering till justerskruvarna så förutom att hålla ihop backarna så låser den kuggarna på justerskruven.

Kanon guide du gjort MickeM.
Dessa bakbromsar har sett ut så sen 140 på 70 talet.

Jag gjorde så. Men då kunde jag inte justera skruven, för den fastnade i fjädern. Jag fick ta bort bromsskivan och hålla bort fjädern för att justera skruven. Det var ju inte det som var meningen, även om det är bättre än det fasta blecket. Det vore väl bättre kuggarna hade varit mitt för den ofjädrade delen av fjädern.

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]

Elfel 855 -96

Hej! Min Volvo 855 -96 med AC och vanliga 5 cyl b[…]

Är det inte så att den (tillsatsvä[…]

V70 -08 2.4 D, 25 000 mil. På tomgång […]