Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
#1438370
Tackar för svar och förslag! Är det svårt att frostplugga i hålet? behövs svets? Hur sitter det fast annars? Fundera på plugga och ha slangvärmare, men måste böka med kupevärmare då kablaget kanske måste bytas, egentligen alla Calixkablage ända fram till eluttaget måste bytas kanske?
Användarvisningsbild
av drlecter
#1438408
Ska du byta motorvärmaren och den sitter på höger sida av motorn längst bak, nedanför grenröret? I så fall måste du sätta dit en ny frostplugg där den gamla värmaren suttit. Den är bara att knacka dit. Ev lite flytande packning på. Den nya motorvärmaren kommer inte passa där den gamla satt. Den nya värmaren ska sitta längst fram på motorn, vänster sida. Knacka ur frostpluggen där. Och montera nya värmaren där.
Så var det i alla fall på min 945 - 97 när jag bytte på den.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Rådlös
#1438424
Calix är ju ett byggbart system, så du skall inte behöva byta något.
Nu förutsätter vi att det är ett någorlunda modernt system då byggbarheten var "uppfunnen".

Ett litet tillägg:
Om flatstiften i kontaktdonen sitter så här: I _ I så är Calixsystemet fullt utbyggbart med dagens alla tillbehör och delar. Om däremot jordstiftet, det som ligger ner, står på högkant som dom två andra, kan det vara lite problematiskt. Men då är det ett tämligen gammalt Calixsystem.

Hej! Jag kör en Volvo V40 D2 2015 (manuell) […]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog bara fast lätt, alla bultar och muttrar […]

Volvo V70 08 2.4d slö

Om du bytt givaren kan det naturligtvis vara h&oum[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Rå borstad alu m satin klarlack 🫡