Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: tis 16 mar 2021, 17:14 ..Oj, trodde jag inte fanns kvar längre...
Jag är lika förvånad att Volvo gått från skruvade till pressade.. Känns lite "b" :-/ Min gamla Renault 19 hade pressade, det passade liksom ihop med lågprisbygget rakt igenom :P
Förmodligen mest för att spara pengar, sen kanske pressade är några gram lättare också. Ofjädrad vikt vill man ju hålla så låg som möjligt...
frippe64 skrev:Biltema anger att man ska sätta upp spindeln i skruvstäd när man ska pressa ur lagret med hjälp av gängstaven.
Frågan kvarstår, kan man få ut ett lager med gängstaven som behöver mer än 10 ton i press för att släppa?
(Det fetade även svar till VolvoB20)
Inte helt säkert att man får ur lagret med "gängstaven" då det kan sitta väldigt hårt och speciellt om det gått varmt.
Kan behöva slås ur med slägga eller liknande.
Däremot går det alldeles utmärkt att montera det nya lagret.
Malmstroem skrev:(Nu hoppas jag att ingen räknar ordentligt och talar om för mig hur fel jag har... :oops: )
Jag har inte räknat, men tittat i en tabell. Om vi förutsätter 8.8 skruv, då har du rätt.
Rätt åtdragningsmoment för M20 (fast då för att få rätt förspänning, för att förbandet ska bli sittande) är 385 Nm.
Har alltid haft en underlig känsla om man vet att hjulen inte är fastskruvade på bilen utan bara fastpressade.

Annars börjar det påminna om den fattiga studietiden med gammal bil och begränsad budget.

Med ett bra mothåll och en rejäl slägga kan man driva i och ur ett lager. Eller så brassar man på med mutterknacken på biltemaverktyget och hoppas det håller, den drar ju +1000 Nn. :P :-o :mad:
apersson850 skrev:Rätt åtdragningsmoment för M20 (fast då för att få rätt förspänning, för att förbandet ska bli sittande) är 385 Nm.
385 Nm låter som åtdragningsmoment med torr gänga. Du bör nog smörja gängstången. Det brukar vara svårt att uppskatta friktionskoefficienten i en gänga -- men jag tror inte att du kommer att behöva komma till 385 Nm -- men det är fullt möjligt att det är en bit över de 200 Nm jag höftade till med. :-D
Enligt tabellen jag konsulterade är det med anoljad gänga. Lite lätt fuktig, med andra ord. Men notera att det inte gällde att få upp ett visst tryck på en avdragare, utan för att sträcka skruven så rätt kraft erhålls för att hålla ett skruvförband på plats.
apersson850 skrev: ons 17 mar 2021, 10:13 Enligt tabellen jag konsulterade är det med anoljad gänga. Lite lätt fuktig, med andra ord. Men notera att det inte gällde att få upp ett visst tryck på en avdragare, utan för att sträcka skruven så rätt kraft erhålls för att hålla ett skruvförband på plats.

Och sträckkraften i det fallet, är den över 10-ton på bulten vid 385 Nm?
nu är allt klart. Jag köpte som sagt en ny spindel med hjullager ipressat redan, 500kr från skroten.

Nu har jag en hjulspindel med defekt lager om nån är sugen för 300kr =) Inklusive ABS sensor.
allt är nu fixat. Köpte en spindel på skroten med fräscht hjullager som satt i redan. Bort med gamla spindeln och dit med den nya. Nu är bilen besiktigad och godkänd. Spindel och hjullager kostade 500kr inkl frakt från bildelsdatabasen.
EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den […]

Elproblem i baklucka

[quote=PalleH post_id=<a href="tel:142969[…]