Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johbj
Kan man lämna sin Volvo på valfri volvoverkstad utan bekymmer i samband med garantireparationer, eller är man knuten mot Volvoverkstaden där man köpte bilen?
Tänkte på Sverige i första hand då jag nu jobbar mkt i Halmstad och bilen är köpt i Linköping 😊
Tror det är den ÅF du köpte bilen av som ska hantera Garanti ärenden i första hand.
Detta då det är fristående ÅF som säljer bilarna och det är dem som står som ansvarig för bilen.

Ponera att det går steget längre och bilen ska återköpas efter 2-3 misslyckade reparationsförsök. Då kan inte en ÅF som inte sålt dig bilen återköpa denna.
Men sen kan du säkert få OK på att kontakta en annan ÅF/Verkstad som ligger närmre efter dialog med den ÅF där du köpte bilen.

https://www.volvocars.com/se/kop/finans ... /garantier
Två års nybilsgaranti skrev: Nybilsgaranti gäller för bil och utrustning som omfattas av ditt köpeavtal, säljaren svarar för eventuella fel som uppkommer inom två år efter leveransdagen.
Återköp, om det går så långt, är ju en anna sak, men jag förstår principen.
Det var mer om det skulle mottas med protester om man bokar in dig på annan ort för ”enklare” garantiåtgärder 😊
Reparationer på fel under nybilsgarantin kan åtminstone göras på valfri verkstad.
Har själv nyttjat det.
Rep kan göras vart som helst om det handlar om nybilsgaranti. Volvo ersätter ÅF.

Reklamation enligt KKL har andra förutsättningar, där måste man till rätt ÅF
Går att göra precis var som helst hos auktoriserad Volvoverkstad.

Jag har haft inne min på verkstad där jag bor för garantiåtgärder flera gånger.
Köpte bilen ca 10 mil därifrån på annan kedja/Åf.
Jag ställde precis denna fråga till verkstaden när jag hade inne den första gången.
Det är Volvo som står för garantin och inte någon enskild handlare (din ÅF t ex), och därför går det utmärkt att lämna in vart som helst.
Nu är jag inte helt säker på att det gäller Volvo, men jag fick ett framhjulslager bytt på en 1 år gammal Audi nere i Österrike. Det gick på garanti, och jag behövde inte betala någonting.

Enligt Volvos hemsida är det säljaren som är ansvarig för garantin, https://www.volvocars.com/se/kop/finans ... /garantier. Nu verkar det dock inte vara några problem att få garantijobb utförda på andra ställen, eftersom Volvo centralt betalar.
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]

Stötdämpare bak

Nej, den passar inte. Hålet för staven […]