Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ajfan! Min bil såg inte riktigt lika illa ut eftersom sidan och däcket verkar vara det som tog första smällen och där är det inte lika mycket plast, i guess. Men min okunniga bedömning kanske missat att bilen tagit mer stryk än vad som syntes utifrån.
Ta ett snitt på blocket och knappa in din bil på nån bilvärderingssite, det är så skadereglerna gör, sedan kan man alltid förhandla lite. men jag har bara bra erfarenheter av att få bilar inlösta.
Ja, det lär bli inlösen. Min erfarenhet är tyvärr att man får ligga på försäkringsbolagen som en igel. Jag har fått tre fordon inlösta, av olika anledningar. I samtliga fall var de bud jag fick först långt vid sidan om vad ett fordon i motsvarande skick kunde anses vara värt. I det senaste fallet ändrades till slut värderingen från 64000 till 86000 kronor. Att köpa ett likadant fordon kostade 99000 kronor. Det fanns några till salu. Men hade jag inte legat på och forskat och argumenterat så hade jag fått nöja mig med 64000.
fjohan82 skrev:Det lär kosta mer än halva bilens värde att få ut den på vägarna igen...
Bilar repareras upp till hela värdet på bilen om den är speciell. Halva värdet är mycket dålig indikator över när den löses in. Min XC70 som fick smak på rådjur tex reparerades för dryga 70-80000kr varav helt nya förlackade delar och tidsåtgång drygt 2 dagar. Den är knappast värd 160000kr även om det inte finns många identiska kvar på vägarna i samma skick att jämföra med. "Min" skadetekniker på UM var iskall och sa att det repareras till hela bilens värde OCH iaf. UM kör enbart med nya delar, aldrig begagnat då det inte passar 100%, tex omlackad frontparti så det är olika tjock lack tex så passform under all kritik. Är bara om airbag löst ut, andra kritiska skador det blir inlösen oavsett hur lite skadat i övrigt det är.
Det där behöver inte alls bli skrot. Beror på hur bolaget värderar din bil och hur hårt smällen tagit. Att dörren ej går att stänga räcker att gånjärnet fått en smäll. Har kylarpaket, strålkastare o front klarat sig behöver det inte bli inlösen. Halva värdet gäller bara om bilen är årsgammal. Är den mer än ett år lagas den som nämnts till upp till hela bilens värde.
MartinTho skrev:Så jävla träligt och vad handikappad man blir utan bil. Bor på vischan, 2 barn , 1 mil till jobb 1km till barnens förskola och familjens andra bil är en liten Hyundai i10 som används som pendlarbil av min sambo.
Ingen tröst nu men jag har iaf alltid MER-försäkring på mina bilar för om man krockar vill man inte stå utan bil. Hyrbil, drulle, viltförsäkring utan självrisk samt reducerad självrisk vid skadegörelse brukar kosta runt 250-300kr/år är väl investerade pengar när skadan är framme.

Frågan om inlösen eller ej är svår att svara på om man inte besiktat bilen, det kan finnas dolda skador innanför och är chassiet snett så krävs ju lite mer jobb för att få till den. Min personliga åsikt är att jag aldrig skulle vilja få tillbaka en bil som är krockad om det inte bara är lite mindre skador som en skärm/stöt eller liknande. En reparerad/omlackad bil tycker jag aldrig blir lika bra som den var när den var innan.
En liten uppdatering efter ett samtal med skadeverkstaden. När jag ringde hade han hållt igång i någon timma och sa redan nu att med hans erfarenhet brukar det nästan alltid sluta med skroten vid liknande skador. "Hoppas inte på för mycket"

A stolpen var ner i chassiet tilltryckt. Hela framvagnen inkl hjulupphängningen var mer eller mindre skrot...
dannesk skrev: mån 29 mar 2021, 15:08
MartinTho skrev:Så jävla träligt och vad handikappad man blir utan bil. Bor på vischan, 2 barn , 1 mil till jobb 1km till barnens förskola och familjens andra bil är en liten Hyundai i10 som används som pendlarbil av min sambo.
Ingen tröst nu men jag har iaf alltid MER-försäkring på mina bilar för om man krockar vill man inte stå utan bil. Hyrbil, drulle, viltförsäkring utan självrisk samt reducerad självrisk vid skadegörelse brukar kosta runt 250-300kr/år är väl investerade pengar när skadan är framme.

Frågan om inlösen eller ej är svår att svara på om man inte besiktat bilen, det kan finnas dolda skador innanför och är chassiet snett så krävs ju lite mer jobb för att få till den. Min personliga åsikt är att jag aldrig skulle vilja få tillbaka en bil som är krockad om det inte bara är lite mindre skador som en skärm/stöt eller liknande. En reparerad/omlackad bil tycker jag aldrig blir lika bra som den var när den var innan.
Har jag någon möjlighet att förhandla mot fb om att få bilen inlöst med det du skrev i åtanke?
Volvo Selekt garanti

Hej, ville höra om era erfarenheter gäll[…]

Okej. Tack för svar! Jag var lite inne p&ari[…]

Nu har jag testar att smörja kontakten p&arin[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]