Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hno12
Hej

Har en kass drivknut. Damasken sitter inte på sin plats och det uppstår ett missljud vid 80km/h och uppåt.

När jag har kollat exempelvis trodo.se och frågat efter enbart drivknuten så finns den inte. Utan det är enbart hela drivaxeln. Volvo original finns för 9k eller dylikt och en budget variant finns för 1.8k.

Kontaktade bilia för en prisoffert för bytet av drivknuten men detta var enligt teknikern inte möjligt då knuten inte säljs separat. Hela axeln måste bytas och det skulle kosta 7.9k

Det är ju möjligt att byta, drivknut har man ju sett på nätet som ska passa. Är det för att dom ska tjäna pengar och lura mig eller måste man helt enkelt byta hela?

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Volvo har inte knutar upplagda som reservdel så det är inte förvånande att de vill sälja dig en hel drivaxel :bored:
Men nog låter det konstigt om ytterknuten inte ska gå att hitta på nätet. Har du kollat runt hos skruvat-mekster-vparts-autodoc-blidelaronline24 osv
Drivknuten.se fixade fram min lite udda högra drivaxel (ODM kinakopia). Gick i knappt 2 år men nu har jag hål på damasken till ytterknuten.. Skräp! :-/
Har renoverat originalaxeln med SKF-knut och ska sätta tillbaka den.. Knut fanns hos trodo men detta är en V70 mk 1
Användarvisningsbild
av Jallemet
Det är fullt möjligt, men jag ansåg att jakten på rätt knut till min V50 blev för tidskrävande, mått och antal splines blev bara huvudvärk för min del så jag gav upp efter 2 veckors letande.

Det är för mig värt mer att bilen rullar än att hitta den billigaste delen.
av hno12
Erik Å skrev: tor 25 mar 2021, 23:40 Volvo har inte knutar upplagda som reservdel så det är inte förvånande att de vill sälja dig en hel drivaxel :bored:
Men nog låter det konstigt om ytterknuten inte ska gå att hitta på nätet. Har du kollat runt hos skruvat-mekster-vparts-autodoc-blidelaronline24 osv
Drivknuten.se fixade fram min lite udda högra drivaxel (ODM kinakopia). Gick i knappt 2 år men nu har jag hål på damasken till ytterknuten.. Skräp! :-/
Har renoverat originalaxeln med SKF-knut och ska sätta tillbaka den.. Knut fanns hos trodo men detta är en V70 mk 1
Ok då förstår jag. Märkligt ändå att inte ha den som separat del. Jag jobbar på Volvos lager i gbg. Där har vi ju reservdelar in i minsta detalj till vissa saker, känns ju ologiskt hur dom tänker.
Jag kollade hos trodo, Knut fanns enligt dom dimensionerna den ska ha. Ändå skrev supporten att denna inte passade min bil. Utan det var hel drivaxel som gällde. Tänkte så fan heller. Hade kontaktat volvo bil för drivknuten och då fick jag fram ett artikelnummer. Detta visade sig dock vara damasken när jag sökte på vparts, trodo, skruvat etc. Men samtidigt dök det upp knutar som passade damasken? Men vilken knut det är återstår att se. Vissa har 33st på inre kuggning och andra 26? Medan yttre är 36st. Jag har en V70N (2006, 2.4 bensin 170hk)
av hno12
Jallemet skrev: fre 26 mar 2021, 00:31 Det är fullt möjligt, men jag ansåg att jakten på rätt knut till min V50 blev för tidskrävande, mått och antal splines blev bara huvudvärk för min del så jag gav upp efter 2 veckors letande.

Det är för mig värt mer att bilen rullar än att hitta den billigaste delen.
Jag förstår exakt vad du menar. Vissa gånger överväger jag att bara beställa hem en hel drivaxel men dock inte "volvo original" för nästan halva bilens värde. Det går att få fram vilken tillverkare det är och köpa för en bråkdel av priset. Men skam den som ger sig, jag ska hitta rätt knut :-)
Användarvisningsbild
av Hasse53
Varför inte köpa en drivaxel från ex. Bildelsbasen? Grejerna är ju kollade så att de är ok.
Jag har köpt två generatorer till V50, en bensinpump till V70N och grejorna passade direkt. Reklamerade en EGR kylare till en V70II och firman skickade en annan felfri direkt.

Jag har bytt ett antal drivaxel damasker(efter koll av knut och rengöring)och kunnat behålla gamla drivaxlarna. Är du säker på att det inte är hjullagret som låter? Är knuten glapp?
/Hasse
av hno12
Hasse53 skrev: fre 26 mar 2021, 10:52 Varför inte köpa en drivaxel från ex. Bildelsbasen? Grejerna är ju kollade så att de är ok.
Jag har köpt två generatorer till V50, en bensinpump till V70N och grejorna passade direkt. Reklamerade en EGR kylare till en V70II och firman skickade en annan felfri direkt.

Jag har bytt ett antal drivaxel damasker(efter koll av knut och rengöring)och kunnat behålla gamla drivaxlarna. Är du säker på att det inte är hjullagret som låter? Är knuten glapp?
/Hasse
Inget är skrivet i sten så det är inte helt omöjligt.
Både jag och min kollega trodde samma sak. Min kollega är utbildad mekaniker men jobbar inte som det i dagsläget. Han började ändra sig och lutade mer teorin åt drivknut. Sen kollade han runt på bilen och fann att damasken var loss på innersidan. Han sa att en kass drivknut kan ge liknande symtom som ett kasst hjullager. Dvs missljud vid högre hastighet. Det knackar inte ialf när man svänger. Dvs det typiska ljudet.
Användarvisningsbild
av drlecter
Har en v70 -07 170 hk manuell. Beställde komplett drivaxel vänster från autodoc. 1800:- (skf) Ca 2 år sedan. Finns just nu på Autodoc för
1336:-

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av hno12
drlecter skrev: fre 26 mar 2021, 13:19 Har en v70 -07 170 hk manuell. Beställde komplett drivaxel vänster från autodoc. 1800:- (skf) Ca 2 år sedan. Finns just nu på Autodoc för
1336:-

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Då bör vi ju ha samma då jag har samma motor och manuell. Tack för tipset, ska kolla upp det :-)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Var det inte nånstans runt -06 som Volvo gick ifrån kuggkrans till ABS-givaren till magnetiserat hjullager.
Kanske är det de nyare knutarna utan kuggkrans som är svåra att få tag i? Gissar bara ;-)

För man ska kunna ha ett billigare huvudbatte[…]

Läckage av glykol, V70 D2

Hej, Har en V70 med D2-motor från 2013 som […]

Jag gjorde vad jag borde ha gjort tidigare och let[…]

Trasig ABS givare, men var?

Läs ut felkoden så får du svaret[…]