dannesk skrev: ↑ons 24 mar 2021, 20:17
Varför sätter du inte ett fram samt ett extra bak, låter ju konstigt att flytta startbatteriet bak till skuffen när du kan ha det fram iom att det inte är utrymmesbrist i detta fall? Lär ju bli rejält kablage bak (35-50mm²) dessutom bör man väl ha både + och jord draget fram för att inte öka magnetfältet i bilen. Osäker om det sistnämnda har någon större betydelse.
Givetvis hade de varit fint med 2 batterier men man kan ju inte ha 2 olika batterier alltså ett som börjar gjort sitt och ett som är bra och dessutom större.
Sprängde ett batteri några år sedan ovetandes om det. Satte startkablar från ett 260ah batteri till ett litet 60ah och det stora sprängdes i ansiktet

Vad exakt det beror på vet jag inte men kunde varit på grund av skillnaden på batterierna?
Man kan koppla skiljerelä eller vad det heter men de vettefan om man orkar ge sig på.
Gällande störningarna har jag ingen aning men har ju dragit 50mm2 kablar bak i bilar förut har då aldrig haft nåt problem så ser inte att de ska va nåt problem på denna bil heller.
Kabel har jag så inget problem.
Vet inte riktigt vad du menar med utrymmesbrist? Det större batteriet jag har ryms ju aldrig fram där de sitter original så måste dra bak kablar för att få plats.