Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jerry2
Hej.
Håller på med ett motorbyte i en v70 -13.
Det är en D4:a.
Undrar om någon här har erfarenhet av det och kan svara på min fråga om det är möjligt att lyfta hela motorpaketet med växellåda uppåt eller om man måste ta den nedåt?
Det är en manuell låda om det spelar roll.
Ser ut som att det kan gå att få ut det uppåt, men lika bra att fråga så att man inte gör bort sig.
Hoppas att någon vet.

Med vänlig hälsning Jerry
av jerry2
Hej och tack för svar.
Den äldre generationen med vitmotor i har jag lyft i och ur ett par gånger så den har jag hyffsad koll på.
Funderar mest på om det skiljer sig radikalt med den nyare generationen.
Ser som sagt väldigt trångt ut, och anledningen att jag tänkt ta den uppåt är att jag inte har förutsättningarna att ta hela paketet med framvagn nedåt.
av jerry2
Ser ut som kamremmen kuggat över.
Nollat motorn men den går verkligen som en påse skit så troligtvis har toppen fått stryk.
Cirka 16000 mil om jag minns rätt så här på natten.
av berrabus
pb81 skrev:Tråkigt, multiremmen som orsakat det?
Nä det kan det väl aldrig vara... :-)
jerry2 skrev:Ser ut som kamremmen kuggat över.
Nollat motorn men den går verkligen som en påse skit så troligtvis har toppen fått stryk.
Cirka 16000 mil om jag minns rätt så här på natten.
Användarvisningsbild
av pb81
Drygt, snackade precis med Volvo i Kristianstad, de sa att det var inte så vanligt nu förtiden med de där rasen. Märkligt när man fortfarande ser det i forumet. Min skall in igen på torsdag nästa vecka o se vad tusan det är som gnisslar. Allt är redan bytt!
av jerry2
Vet faktiskt inte vad som orsakat det.
Är Bildeve i Hbg som haft bilen för annan reparation, och när ägaren skulle hämta bilen så gick den illa samt motorlampan lös.
Dom ville inte lösa det och därför hamnade bilen hos mig.
Efter lite felsökning och byte av ett par givare så kollade jag kamdrivningen och fick det till att kamremmen kuggat över.
Hittade även en gammal remrest liggande nere vid drevet för kamremmen.
Hänger rätt remmen enligt märkena och konstaterar att den startar men går knappt att köra.Så därför misstänks motorn vara skrot och en bättre begagnad motor köps in för att bytas ut.
Tycker dock detta verkar konstigt då remmen troligtvis kuggat över medan bilen varit hos Volvo, men dom ville fortsätta felsöka och byta bla motorstyrdon då dom misstänkte att det hade gått sönder.
av Cox
Kanske ett nytt styrdon, kan kugga remmen rätt och laga topp och underliggande komponenter
Man vet aldrig konstigare saker har inträffat, Trump vart ju vald en gång till president

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]