Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oljebolaget
Fungerar en domkraft med lyfthöjd på 35cm till en XC70 -15? Jag vet att den fjädrar ganska långt men är det tillräckligt för att få bort hjulen från marken med lite marginal?
av Lövet
Jag har bytt med hjälp av en sån här och det gick. Den lyfter 358mm https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ft-011853/
Användarvisningsbild
av apersson850
Den jag har lyfter 455 mm och den räcker med marginal. Den jag använder till min 854 klarar 300 mm, men den var för liten.
Annorlunda uttryckt: Jag vet inte, men 350 mm är nog så det skriker. En liten håla under domkraften och du är torsk, om du inte står på ett plant betonggolv.
av Lövet
Jag sade inte att det var optimalt, jag sade att det gick ;-)

Numera har jag en som lyfter lite högre men jag förstår att det inte passar för alla. Den är tung och tar mycket plats. Inget man går omkring med men den rullar fint: https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... aft-002532
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag skrev min text samtidigt som du skrev din, så det var inte en direkt kommentar till ditt resultat.
Jag såg att Biltema har infört en speciell SUV-domkraft. Mer höjd och lyftkapacitet.
av Lövet
Fast xc70 är inte riktigt nån suv vad gäller det behovet. Är väl 5-6cm högre än en vanlig bil? Man klarar sig lätt med en bra "normal" domkraft. De allra minsta modellerna passar säkert inte men de vill man inte använda ändå om man ska göra någonting mer än byta däck 2ggr om året. De pyser ju ihop och klarar ingen som helst lutning. Alltså de där 149kr på jula varianterna.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Just till vår XC60 åkte vi på att byta från en ”normal” domkraft till denna https://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/ ... pa268518sv som har 530mm lyfthöjd.
Användarvisningsbild
av apersson850
Lövet skrev:Fast xc70 är inte riktigt nån suv vad gäller det behovet. Är väl 5-6cm högre än en vanlig bil? Man klarar sig lätt med en bra "normal" domkraft.
Det gör man inte alls, för markfrigången på just 21 cm är ganska hög för en vanlig bil. Det får till riktiga terrängbilar för att ha mer. Till detta kommer den ganska långslagiga fjädringen, något som en "terrängbil" förstås ska ha. Ska du då dessutom kunna lyfta bilen på gårdsplanen, där du kan råka få några centimeter mot dig, om du hamnar oturligt, så blir det ännu värre.

Tro mig, jag har försökt.
av Lövet
Vi bytte på plan mark med en hockeypuck som jackpad. Kanske exakt de cm som behövdes? Lyfthöjden är som synes 358mm.
av Oljebolaget
apersson850 skrev: ons 24 mar 2021, 20:46
Lövet skrev:Fast xc70 är inte riktigt nån suv vad gäller det behovet. Är väl 5-6cm högre än en vanlig bil? Man klarar sig lätt med en bra "normal" domkraft.
Det gör man inte alls, för markfrigången på just 21 cm är ganska hög för en vanlig bil. Det får till riktiga terrängbilar för att ha mer. Till detta kommer den ganska långslagiga fjädringen, något som en "terrängbil" förstås ska ha. Ska du då dessutom kunna lyfta bilen på gårdsplanen, där du kan råka få några centimeter mot dig, om du hamnar oturligt, så blir det ännu värre.

Tro mig, jag har försökt.
Tack för svaren, fick bli att jag köpte en domkraft som lyfter över 50cm. Nu är sommardäcken på :)

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]