Moderator: Moderatorer

@fjohan82, Det var värst, mätte mina sommarsulor idag och de landade på 4 respektive 5mm. Blir väl att börja kolla runt lite efter nya så man vet när det är dags vart man ska vända sig

Men nu sitter de där, rengjorda och uppvaxade

.
IMG_9824.jpg
IMG_9824.jpg (600.97 KiB) Visad 404 gånger
.

Finmattorna fick åka in med ;-)

.
IMG_9825.jpg
IMG_9825.jpg (749.87 KiB) Visad 404 gånger
Micce1980 skrev: tis 23 mar 2021, 15:15 @fjohan82, Det var värst, mätte mina sommarsulor idag och de landade på 4 respektive 5mm. Blir väl att börja kolla runt lite efter nya så man vet när det är dags vart man ska vända sig

.
IMG_9824.jpg
.

.
IMG_9825.jpg
Ja, om jag har slitit ner dom från (hur djupa är nya däck?) typ 9 mm till 4 respektive 5 mm på en säsong så kommer de inte hålla hela denna säsongen. Mycket hänger dock på restriktionerna, hur det kommer se ut i juli och augusti om det bli någon utlandsresa även i år.
Nu hittade jag nya Michelin för drygt 1900:-/st., ett förhållandevis bra pris för 235/40/19 kan jag tycka.

Just ja, var förbi och spolade av bilen idag. Körde på lite alkalisk avfettning på vissa delar och vanlig schampo i foamen, räcker gott för en enklare avspolning.
Den var rejält dammig och kommer blir lika dan snart igen, en mer omfattande tvätt får vänta till efter påskresan.
Gjorde likadant med bara högtrycksschampoo i foamen ikväll, otroligt bra avrinning och smutsen försvinner bra när man har smort in bilen med Soft99 spray wax. (Hållbarhet i 2 månader) enligt beskrivning. Det verkar stämma faktiskt.

Imorgon ska bilen in på automatlådesköljning på Rejmes i Örebro.
fjohan82 skrev:
Micce1980 skrev: tis 23 mar 2021, 15:15 @fjohan82, Det var värst, mätte mina sommarsulor idag och de landade på 4 respektive 5mm. Blir väl att börja kolla runt lite efter nya så man vet när det är dags vart man ska vända sig

.
IMG_9824.jpg
.

.
IMG_9825.jpg
Ja, om jag har slitit ner dom från (hur djupa är nya däck?) typ 9 mm till 4 respektive 5 mm på en säsong så kommer de inte hålla hela denna säsongen. Mycket hänger dock på restriktionerna, hur det kommer se ut i juli och augusti om det bli någon utlandsresa även i år.
Nu hittade jag nya Michelin för drygt 1900:-/st., ett förhållandevis bra pris för 235/40/19 kan jag tycka.

Just ja, var förbi och spolade av bilen idag. Körde på lite alkalisk avfettning på vissa delar och vanlig schampo i foamen, räcker gott för en enklare avspolning.
Den var rejält dammig och kommer blir lika dan snart igen, en mer omfattande tvätt får vänta till efter påskresan.
Tittar i Bilägares senaste nummer, Michelin Primacy 4 har endast 6.3 mm mönsterdjup som nya. Jo, 6.3 mm!!
VolvoJull3 skrev: tis 23 mar 2021, 18:20 Gjorde likadant med bara högtrycksschampoo i foamen ikväll, otroligt bra avrinning och smutsen försvinner bra när man har smort in bilen med Soft99 spray wax. (Hållbarhet i 2 månader) enligt beskrivning. Det verkar stämma faktiskt.

Imorgon ska bilen in på automatlådesköljning på Rejmes i Örebro.
Ja det räcker gott för en enkel avspolning när det inte sitter massa salt på bilen.
Trodde det skulle rinna av direkt, men det gick att få till bra skum ändå.
.
EbbevonVolvo skrev:
fjohan82 skrev:

.
IMG_9824.jpg
.

.
IMG_9825.jpg

Tittar i Bilägares senaste nummer, Michelin Primacy 4 har endast 6.3 mm mönsterdjup som nya. Jo, 6.3 mm!!
Oj, det var inte mycket.
Det är kanske så man gör för att få kränga fler däck...
Ja, väldigt märkligt. Det är nästan så man misstänker att dom skrivit/mätt fel. Ett test av åtta däck med dimension 225/45 R 17 och så kallade High Performance (HP).
För övrigt vann Maxxis Premitra HP5, sedan i neråtgående ordning. Goodyear Efficient Gripp Perform2, Continental PremiumContact 6, Nokian Hakka Blue 2, Michelin Primacy 4, Pirelli Cinturato P7 (C2). Väldigt små skillnader där olika egenskaper avgör vilket som passar en själv. Mitt val hade varit Michelin eller möjligen Goodyear.
Sist i testet, och dom ska man nog undvika, Landsail Sentury Qirin 990 och absolut sämst Hifly HF805.

Maxxis däcket kostar nästan hälften av vad Michelin kostar. Nackdelen med Maxxis var ljudnivå och komfort.
EbbevonVolvo skrev:Ja, väldigt märkligt. Det är nästan så man misstänker att dom skrivit/mätt fel.
Var ute och mätte frugans nya Nankang däck 205/55x16 (ej monterade på bilen än), dom mäter 7 mm så det kan säkert stämma med 6,3 mm på Michelin.
Jallemet skrev:Ååh, ska jag vara tvungen att mäta däckmönstret på nya däck också...suck.

Förvisso ett i-lands problem men skulle det vara så tokigt med en standard?
"Förr i tiden" var det typ 7 - 9 mm på sommardäck och 10 - 13 mm på vinterdäck det var skillnad mellan diagonal och radial däck. Skulle misstänka att ju högre hastighets klassning och ju lägre proil desto mindre mönster. Tjockare gummi = mer värme. På -60 och -70-talet var högre hastighetsklass än S ovanligt, fick man i ett H-däck var det ett hel---s jobb med dom manuella däck verktyg som fanns då. Dessa däck var bra mycker styvare i själva stommen än "vanliga" däck.
  • 1
  • 1466
  • 1467
  • 1468
  • 1469
  • 1470
  • 1912

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]