Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Xc70 2.4T 2001

Bytte för ett bra tag sen till ett atech2-renoverar Mm-spjäll. På verkstad ska tilläggas.

Ganska omgående efter bytet så fick jag felmeddelande emissioner - service erfordras och motorlampan tänds.

Felkoden säger 130A Luftläckage mellan gaspådragshus och inloppsventil.

Bilen går väl "okej" men tycker den går lite ojämnt på tomgång jämfört med innan spjället byttes.

Ibland tänds lampan direkt å ibland kan det gå köra några mil efter att jag nollat.

Igår tänkte jag att jag skulle ta tag i saken och kontaktade verkstaden som tog in bilen idag.

De verkade dock tycka att det va osannolikt att det skulle va tjuvluft mellan spjällhus och insug och hittade istället en trasig kontakt på en tryckslang som sitter till höger om spjällhuset framifrån sett och lagade den.

När jag hämtat bilen, så 2 mil senare tänds lampan igen med samma felkod.

Vet ju att det är ett runk att skruva loss skiten, men e det inte absolut troligast att felet är precis det som Felkoden faktiskt säger?
Lite mer kött på benen:

ECM-130A
Definition:
Air Leakage Intake. Faulty Signal

Description:
The engine determines the mass air flow based on the throttle position, engine speed (RPM), intake air temperature (IAT) and atmospheric pressure. A comparison is made between the calculated value and the value measured from the mass air flow (MAF) sensor.

Cause:
Air leakage in the intake system (mellan MAF och insugsgrenrör)
Contaminated throttle disc (inte med ny ETM)
Blocked crankcase ventilation or positive crankcase ventilation (PCV) nipple.
Damaged mass air flow sensor.
När dom bytte slangen till MAP sensorn (ovanpå kylaren) blåste dom även in i insuget?
Jag har nu fixat tre stycken med stopp i det lilla mässingröret som just den slangen sitter på.
Felkoden var ECM 130A i alla fallen.
En av dom var min egen V70N.

Blås med munnen från sensorhållet bara.
Lätt som en plätt att blåsa loss. Du märker det knappt. Visst kan Du ha annat fel , Men detta är gratis och jätteenkelt att testa.

Motorlampan slocknar inte genast om felet är borta. Det krävs ett visst antal godkända cykler först. Kan ta åtskilliga starter/åkturer, så bästa är om man kan nolla felkoden.
MickeM skrev:När dom bytte slangen till MAP sensorn (ovanpå kylaren) blåste dom även in i insuget?
Jag har nu fixat tre stycken med stopp i det lilla mässingröret som just den slangen sitter på.
Felkoden var ECM 130A i alla fallen.
En av dom var min egen V70N.

Blås med munnen från sensorhållet bara.
Lätt som en plätt att blåsa loss. Du märker det knappt. Visst kan Du ha annat fel , Men detta är gratis och jätteenkelt att testa.

Motorlampan slocknar inte genast om felet är borta. Det krävs ett visst antal godkända cykler först. Kan ta åtskilliga starter/åkturer, så bästa är om man kan nolla felkoden.
Ett mycket bra råd, men TS har B5244T3, inte B5244S/S2 , och då sitter MAP sensorn (och IAT) direkt på tryckröret mellan I.C. och spjället (ETM).
Så man får kolla hur MAF/IAT/MAP och LT/ST fueltrim beter sig, om inte orsaken är uppenbar. (som t.ex vid en röktest)

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]