Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Webasto är det.Fick min bytt förra veckan den lät illa, obalans i någon fläkt/turbin.
Nu är den tyst o fin.
OBS! verkstan böt hela värmaren, det går inte att bara byta delen :?:
Men det var helt ok för mig :)
Vålvå skrev:Webasto är det.Fick min bytt förra veckan den lät illa, obalans i någon fläkt/turbin.
Nu är den tyst o fin.

Skall noggöra detsamma, min har faktiskt börjat låte illa när man startar den vid kallstart. Låter som den går ojämt och det låter som den skall skära. Faktiskt, konstigt nog, eller bara tillfälligt nog så hörde jag det första gången dagen efter 3000 mila servicen.

Men det låter bara illa de första minutrarna efter start av bilen om den stått still en natt.
riha skrev:
Vålvå skrev:Webasto är det.Fick min bytt förra veckan den lät illa, obalans i någon fläkt/turbin.
Nu är den tyst o fin.
Skall noggöra detsamma, min har faktiskt börjat låte illa när man startar den vid kallstart. Låter som den går ojämt och det låter som den skall skära. Faktiskt, konstigt nog, eller bara tillfälligt nog så hörde jag det första gången dagen efter 3000 mila servicen.

Men det låter bara illa de första minutrarna efter start av bilen om den stått still en natt.
I längden blir det ju ruskigt dyrt om man ska byta hela värmaren var 3000:e mil och garantin har gått ut. Tidigare modeller av värmare gick ju att öppna och byta delar / renovera.
Min började låta redan i höstas när bilen gått c:a 1000 mil,oljudet följde konstigt nog motorvarvet från tomgång till c:a 2000 varv sen minskade ljudet(kan bero på att motorn låter mer så det drunknar i andra ljud).Ljudet lät som om det gick tungt,ett knorrande ljud.Jag ska hädanefter köra värmaren någon gång på sommaren som motion, så den får röra på sig lite :wink:
Hej för att minska den kraftiga diselröken så rek jag er att använda dieselvärmare varje dag eller minst 2-3 gånger i veckan samt att man kan sota av den lilla kröken som sitter på höger sida du kan köp till diesel tillsatts det funkar kanon på Volvo V50 V70 mm i dag har jag nästan ingen vit rök av dieselvärmare jag rek att man även använder dieselvärmare på sommaren med så den får jobba lite annars är risken stor att det blir kraftig rök vid användning på hösten & att det kan slaga till i kröken i längden kan det leda till att dieselvärmare går sönder en ny ligger på ca 21 tusen
Lite sen kommentar om din dieselvärmare!
Jag har haft samma problem med min v50 drive. Det ä en Eberspächer. Första gången jag fick problem var för tre år sedan. Det var när det var fuktigt väder ute och den började ryka väldigt kraftigt. Den gjorde så vid några tillfällen och slutade sedan fungera. Maskinförsäkringen gällde och Volvo bytte till en ny värmare. Den fungerade dock bara några dagar så jag lämnade in bilen igen. Då bytte de vattenpumpen till värmaren. Den har en egen vattenpump. Sedan gick värmaren till nu i vinter. Det var åter riktigt surväder när den började ryka. Den gjorde så vid ytterligare några tillfällen. Sedan slutade den fungera. Jag vet att datorprogrammet blockerar fler startförsök om startförsök misslyckats ett antal gånger. Jag bestämde mig för att inte lämna den till verkstad med tanke på att i vart fall Volvo inte reparerar utan bara byter. Därför satte jag in en elektrisk motorvärmare så länge. Nu har jag dock tagit tag i saken. Jag skaffade mig Volvos program Vida och en dice till uttaget i bilen. Jag tänkte att en dieselvärmare är ju i princip som en oljebrännare och det har man ju haft i värmepannan i villan en gång i tiden. De gillar inte dålig miljö och inte dåligt bränsle. I detta fall var det ju fråga om dålig miljö (surväder) när den slutade fungera. En solig och torr dag kopplade jag upp mig med Vida och nollställde felkoderna.Sedan startade jag dieselvärmaren. Den gick igång men började röka alldeles förfärligt. Jag blev riktigt rädd , gick ur bilen och tänkte stänga av dieselvärmare med fjärrkontrollen. Men nu råkade jag inte ha något batteri i fjärrkontrollen. Efter en stund avtog dock röken och då lät jag dieselvärmare gå en hel timme. Jag har sedan vid ytterligare något tillfälle låtit den gå en hel timme. Nu går den så rent och fint.
Jag kan inse att Volvo eller andra verkstäder inte kan bränna ur värmaren på detta sätt, med tanke på den enorma rökutvecklingen, och att man därför får räkna med att byta värmaren om man lämnar in den.
Benjamin82NNordstrom skrev: lör 20 mar 2021, 10:42 Hej för att minska den kraftiga diselröken så rek jag er att använda dieselvärmare varje dag eller minst 2-3 gånger i veckan samt att man kan sota av den lilla kröken som sitter på höger sida du kan köp till diesel tillsatts det funkar kanon på Volvo V50 V70 mm i dag har jag nästan ingen vit rök av dieselvärmare jag rek att man även använder dieselvärmare på sommaren med så den får jobba lite annars är risken stor att det blir kraftig rök vid användning på hösten & att det kan slaga till i kröken i längden kan det leda till att dieselvärmare går sönder en ny ligger på ca 21 tusen
Jag använde mina 3 första dieselvärmare varje dag och dödade dem snabbt. De dog med enorma rökmoln.

Min nuvarande använder jag bara när det är riktigt kallt och den går fint efter 9 år utan rök.

Så varför man skulle köra den varje dag kan jag inte fatta.

Kör man dem bara när det är rejält kallt går de en längre stund, kommer upp i värme och hinner bränna bort sotet ordentligt varje gång.

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]