Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ankoo98
Hej,

Tänkte kolla om någon här kan hjälpa mig.

Är så att det går en slang från mitten av insuget ner till en typ backventil. Slangen efter backventilen har fått en spricka tyvärr. Vet någon just vad denna vakuumslangen har för syfte, samt vet volvos artnummer på slangen? :-)
Är rätt kass på bilar men vill lära mig lite mig.

Är en V70 99, 2,5T
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ett foto säger mer än tusen ord :P
Slang brukar man kunna köpa som metervara på mack eller bildelsvaruhus, blir förmodligen mycket billigare än som reservdel på Volvo..
Om det inte är sån slang som har vulkade böjar eller andra specialanordningar förstås
av SubMarine
De flesta slangar för vakuumsystemen kan man använda vanlig bensinslang i rätt dimension för. Gissar att det är slangen markerad i bilen nedan du syftar på?
DSCF3164.JPG
DSCF3164.JPG (45.13 KiB) Visad 3617 gånger
I så fall så används den bland annat för att evakuera ångorna som samlats kolfiltret för tankventilationen.
av Ankoo98
@SubMarine Det är just den slangen. tack så mycket! :)

Kan det skada bilen om det är en läcka i slangen? :-D
Ska kika vilken storlek slangen och försöka köpa nya
av SubMarine
Drar motorn in tjuvluft där så kan den i värsta fall börja misstända och gå dåligt. Då lär motorlampan tändas. Jag hade en rejäl reva i min slang där för några år sedan, märkte dock inga symptom alls den gången vilket jag inte kan förklara med annat än att backventilen måste varit kass eller något...
IMAG0929.jpg
IMAG0929.jpg (112.87 KiB) Visad 3602 gånger
av Ankoo98
Okej, Den verkar nog inte dra någon tjuvluft där. Ännu.. Men slangen har en spricka i gummit just innan backventilen (Har inte spruckit rätt igenom) men är nog bara en tidsfråga :-/

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant

Hej alla på forumet, Jag har försö[…]

Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]