Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Går i tankarna att köpa en V90 cross country års 2018-2020 med max 5000 mil.

Har en kollega som jobbar med bilar och som säger att jag ska undvika dieseln om jag vill äga bilen länge. Tydligen problem med att EGR-ventilen kontaminerar oljan så att motorlagerna går ner sig och resulterar i missljud i lagerna runt 2800rpm och motorbyte som åtgärd. Problemet finns inte på bensinarna men läser att både T5/T6 är väldigt törstiga.

Är detta något ni upplevt med diesel motorn?
Graaf91 skrev:Hej!

Går i tankarna att köpa en V90 cross country års 2018-2020 med max 5000 mil.

Har en kollega som jobbar med bilar och som säger att jag ska undvika dieseln om jag vill äga bilen länge. Tydligen problem med att EGR-ventilen kontaminerar oljan så att motorlagerna går ner sig och resulterar i missljud i lagerna runt 2800rpm och motorbyte som åtgärd. Problemet finns inte på bensinarna men läser att både T5/T6 är väldigt törstiga.

Är detta något ni upplevt med diesel motorn?
Det rullar många dieslar som är långmilare. Jag har läst om EGR-problem men det gäller väl någon enskild årgång och dessutom åtgärdat?
På en diesel känner jag inte till så många problem i sig. Med EGR har alla biltillverkare problem med att det sota ner motorn. Det ena mer, andra mindre. Därför bör man inte slarvar med oljebyte t.ex. och bytesintervaller på 3000mil är nästan för långa, speciellt när man inte kör långa distanser.

I mina ögon ska man bara ha diesel om man kör regelbunden stora distanser och bara lite stadstrafik med stop&go. Motorn mår inte bra annars och många komponenter slits i förtid.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

valln skrev:Nog går det att köra hyffsat billigt med en V90CC T5, det är när du kommer upp till T5 och XC60 det blir mer problematiskt.
Så dramatiskt är väl inte skillnaden men en högre bil är alltid törstigare. Däremot är de väsentligt snålare sen mildhybridteknik infördes.
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]