av jlu - fre 19 mar 2021, 09:54
- fre 19 mar 2021, 09:54
Säkert finns det trådar om detta, men jag hittade ingen klockren, så hoppas ni har tålamod med min fråga. Min 80 åriga far har en V70n sen massor med år, bilen är förvånansvärt fin och så här i corona och med farsans ålder så går bilen rätt få mil per år. Nu är det dags för service och brorsan hade bokat på nån volvo originalverkstad i Uppsala om ett par veckor (farsan vill att allt görs på auktoriserad verkstad, vilket iofs är vettigt och han vill själv undvika besöka verkstan så brorsan som bor närmast har tagit på sig det) och det skulle kosta runt 12500 och bilen har gått 23.500. Jag tycker det känns dyrt, jag har förstått att det är kamremsbyte, jag -hoppas- det är vattenpump och multirem och alla luftfilter, stift mm som ingår i detta. Jag har sett att Volvo gör reklam för "classicservice" vilket jag antar är enklare service med tillägg, men att då rek pris för en vanlig service är 2500, kamremsbyte 4300 - jag antar att slänger man på vattenpump (om det inte ingår som standard) och multirem, stift, kupe och luftfilter så lägger det på några tusen... Men... 12.500? Kan de vara så att de har en nivå priser på classicservice, och en annan nivå på de som bara "beställer"? Brorsan är inte den mest bilintresserade så jag tror inte han grottat ned sig i vad för service han har bokat.
Jag funderar på att kolla med en eller två andra auktoriserade verkstäder vad de tar för att förstå om den bokade är rätt ute i pris.
Jag vill också säkerställa att de i denna stora service verkligen byter allt som ska bytas, för min erfarenhet är att så inte alltid är fallet utan man måste vara lite aktiv för att byta även tex spännrullar, vattenpump etc. (aldrig kört volvo själv men från andra bilar är det min erfarenhet att verkstäderna i sin grundservice ofta inte byter de där billiga komponenterna som ska ha (men inte alltid har) längre livslängd än själva remmarna.
Bilen är till synes rostfri och snygg, välfungerande och farsan har inget intresse av att byta bil nån mer gång i livet. Så att tjäna en tusenlapp för servicen är inte det viktigaste, men det är onödigt att betala för mycket och framförallt om de inte byter allt (tex vattenpump) så därav vill jag förstå vad som borde göras och vad det borde kosta. Tack på förhand! :D
Jag funderar på att kolla med en eller två andra auktoriserade verkstäder vad de tar för att förstå om den bokade är rätt ute i pris.
Jag vill också säkerställa att de i denna stora service verkligen byter allt som ska bytas, för min erfarenhet är att så inte alltid är fallet utan man måste vara lite aktiv för att byta även tex spännrullar, vattenpump etc. (aldrig kört volvo själv men från andra bilar är det min erfarenhet att verkstäderna i sin grundservice ofta inte byter de där billiga komponenterna som ska ha (men inte alltid har) längre livslängd än själva remmarna.
Bilen är till synes rostfri och snygg, välfungerande och farsan har inget intresse av att byta bil nån mer gång i livet. Så att tjäna en tusenlapp för servicen är inte det viktigaste, men det är onödigt att betala för mycket och framförallt om de inte byter allt (tex vattenpump) så därav vill jag förstå vad som borde göras och vad det borde kosta. Tack på förhand! :D