av MaB70 - ons 17 mar 2021, 21:30
- ons 17 mar 2021, 21:30
#1436351
Hej!
Jag står i valet och kvalet att fortsätta med tjänstebil eller köpa en privat bil.
Det känns som man når en ”tipping point” med de nya beskattningreglerna och att tjänstebil inte längre blir så förmånligt, att jag vill köra ”ny” (tjänste)bil längre.
Ett alternativ kan vara att köpa ut min nuvarande tjänstebil, Volvo V60 D3 Momentum aut 2020, som kommer att vara två år när kontraktet löper ut i september.
Men jag är osäker på hur jag skall räkna ut en så exakt månadskostnad som möjligt för den för nästkommande två år ("år 3 och 4" på bilen).
Jag har inte ägt en bil privat på över 15 år och är van att betala månadskostnad "all inc" förutom bränsle, så har ej koll på vad som gäller.
1) Vad är en trolig värdeminskning i % per år på denna modell, ungefär, med körsträcka 3500 mil/år? Den lär ju vara lägre än de ca 50% på tre år som en ny bil har (snitt ca 17% eller snarare kanske 20%, 15% 15%?). Bör man i så fall anta 15% även år tre och fyra? Eller 12% eller 10%? Skillnaden på 10% och 15% slår ungefär 1000kr/ mån över två år, så det är ju betydande skillnad om man räknar månadskostnad och skall jämföra med en ny tjänstebil med fast månadskostnad.
Tilläggas kan att bilen ser ”rätt ut” (svart, 19” sdäck och 18” vdäck, 4 utblås, ljusbrunt läder) och borde därmed attrahera 3e-handsmarknaden.
2) Vad är livslängden på s-däck (235/40R19) resp v-däck dubb (235x45R18) i mil räknat? 3500 mil "per säsong"?
3) Vad är Adblue-förbrukningen på årsmodell 2020? Jag har läst att förbrukningen ökat mycket på senaste årsmodellerna så referens till bil äldre än 2020 känns inte relevant. Jag vet att denna kostnad är rätt obetydlig, men många bäckar små...
Tack på förhand för kommentarer.
Jag står i valet och kvalet att fortsätta med tjänstebil eller köpa en privat bil.
Det känns som man når en ”tipping point” med de nya beskattningreglerna och att tjänstebil inte längre blir så förmånligt, att jag vill köra ”ny” (tjänste)bil längre.
Ett alternativ kan vara att köpa ut min nuvarande tjänstebil, Volvo V60 D3 Momentum aut 2020, som kommer att vara två år när kontraktet löper ut i september.
Men jag är osäker på hur jag skall räkna ut en så exakt månadskostnad som möjligt för den för nästkommande två år ("år 3 och 4" på bilen).
Jag har inte ägt en bil privat på över 15 år och är van att betala månadskostnad "all inc" förutom bränsle, så har ej koll på vad som gäller.
1) Vad är en trolig värdeminskning i % per år på denna modell, ungefär, med körsträcka 3500 mil/år? Den lär ju vara lägre än de ca 50% på tre år som en ny bil har (snitt ca 17% eller snarare kanske 20%, 15% 15%?). Bör man i så fall anta 15% även år tre och fyra? Eller 12% eller 10%? Skillnaden på 10% och 15% slår ungefär 1000kr/ mån över två år, så det är ju betydande skillnad om man räknar månadskostnad och skall jämföra med en ny tjänstebil med fast månadskostnad.
Tilläggas kan att bilen ser ”rätt ut” (svart, 19” sdäck och 18” vdäck, 4 utblås, ljusbrunt läder) och borde därmed attrahera 3e-handsmarknaden.
2) Vad är livslängden på s-däck (235/40R19) resp v-däck dubb (235x45R18) i mil räknat? 3500 mil "per säsong"?
3) Vad är Adblue-förbrukningen på årsmodell 2020? Jag har läst att förbrukningen ökat mycket på senaste årsmodellerna så referens till bil äldre än 2020 känns inte relevant. Jag vet att denna kostnad är rätt obetydlig, men många bäckar små...
Tack på förhand för kommentarer.