NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Blir fullkomligt tokig, hittar verkligen inte vad det är.

När man kör märks ingenting, men när man backar - första sekunden låter det "klick", ungefär som att man försiktigt stöter ihop två metalliska saker lite dovt. Det händer bara 1 av 5 gånger typ.
Ungefär som att hjulet står kvar medan resten av bilen börjar röra på sig första 5 millimetrarna

Satte en kamera på backen och filmade, testade på alla 4 hjulen och det är höger fram, möjligen mitt under framvagnen det låter mest från. Syns inget på filmen om hjulets rörelse.

Har bytt följande fram - fenomenet fanns före och efter detta.
- Stötdämpare, fjäderbenslager och gummibussningen i toppen
- Nedre länkarmarna med bussningar
- De stående länkarmarna, tunna rackarna, minns inte exakt namn
- Drivaxlarna för ett år sedan styvt
- Hjullager förra året

Bak är dämparna bytta enbart.

Har dubbelkollat så bulten på drivaxlarna sitter fast, att axeln är i position.
Tagit bort och återmonterat de stående stagen
Dubbelkollat så spindeln är i rätt position efter byte av dämpare (den hade iofs inte gått att skruva åt annars heller)
Lager och bussning på dämparna fram är bytta 2x då jag satte de åt fel håll första gången.
Styrled inte bytt - men har tagit lös dem X antal gånger och känt på dem, de är verkligen inte glappa.

What the hell?
Någon som har ideér ? :-)

Eller är de till att byta styrleder också bara för att ha gjort det tro.
Just nu skulle jag kunna gnida in torkarbladen med ananas om någon sa det löste felet, är helt idélös :-D
Splines i drivknut/nav som rör sig. Hade så i V70 D5an och när vår V50 var ny. Volvo limmade detta med nåt special lim så det blev tyst. Nackdelen med limmet är att det blir ett helvete första gången man skall isär med skiten för t.ex. lagerbyte. Vart tvungen lämna in bilen till Meca för att pressa isär. Krävdes c 5 ton presskraft innan det släppte. Det märkliga är att jag sedan de första lager bytena inte hört klicket nåt mer.
Möjligt att de dragit center skruven för löst. Jag kör angivet moment + 90 grader när drar åt och verkar funka bra.

Skulle kunna vara länkarmsbussning , bakre framtill, be någon kolla om hjulet för sig mycket när du backar , eller bromsar. Jag observerade dock inget klick när mina bussningar var slut.
Användarvisningsbild
av HCP
dieselputte skrev: ons 17 mar 2021, 06:29 Splines i drivknut/nav som rör sig. Hade så i V70 D5an och när vår V50 var ny. Volvo limmade detta med nåt special lim så det blev tyst. Nackdelen med limmet är att det blir ett helvete första gången man skall isär med skiten för t.ex. lagerbyte. Vart tvungen lämna in bilen till Meca för att pressa isär. Krävdes c 5 ton presskraft innan det släppte. Det märkliga är att jag sedan de första lager bytena inte hört klicket nåt mer.
Möjligt att de dragit center skruven för löst. Jag kör angivet moment + 90 grader när drar åt och verkar funka bra.

Skulle kunna vara länkarmsbussning , bakre framtill, be någon kolla om hjulet för sig mycket när du backar , eller bromsar. Jag observerade dock inget klick när mina bussningar var slut.
Bussningarna där nere är en vecka gamla å ljudet fanns innan också.

Måste nog vara splines som rör sig då, låter ju som en vettig förklaring och ljudet skulle kunna förklaras av det.
Får fundera om de ska limmas då kanske, lagren rätt nybytta ändå.
OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]