Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PDal
Hej,
Har en Volvo V70 F 2009 som inte vill starta. Startmotorn går runt men den tänder inte till. Haft den på Volvo verkstad där de sa att det inte indekerats några felmeddelanden. De visste inte vad det kunder bero på. Fick rådet att inte tanka för ofta då adaptionen som känner av bränsleblandningen då startar om och vill läsa av blandningen. Detta görs under en längre tid och jag fick råd 2 att köra minst 15 minuter efter att jag tankat. Bilen startade på verkstaden och jag åkte och tankade fullt. Körde bilen i minst 15 minuter. Körde några kortare rundor under dagen. Parkerade bilen hemma där den fick stå några dagar. När jag sedan ska ha den så startar den inte. Startmotorn tuggar runt men den tänder inte. Samma fel som innan verkstadsbesöket. Har varit ut och försökt starta bilen i 3 dagar nu utan resultat. Läst på forum här och fick iden att stoppa i motorvärmaren trots 20 grader varmt ute. Bilen står ute i solen också. Provade att starta efter 4 timmar och nu tänder den till går upp i varv men dör sedan direkt. Som att det inte finns någon tomgång. Någon som upplevt något liknande och vet vad problemet kan vara? Programvara uppdaterad sedan en vecka tillbaka.
av Rådlös
Kontakta verkstaden igen! Om du har köpt en bil värd omkring 200 000 så skall du inte nöja dig med att verkstaden inte kan läsa av några fel. Det är ju ett tydligt fel att din bil inte startar.
av PDal
moose skrev:Några 200k tror ja inte du får för bilen för då hade ja sålt min direkt :-)
Men ja vill minnas att ett liknande fel var uppe för ett tag sedan på forumet och om ja inte minns fel var det bränslepumpen som hade viftat med vit flagg.

edit:
hittade tråden nu...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=95542
Tack för svar. Den inre bränslepumpen som sitter i tanken är bytt på garanti okt -09 och sedan en gång till feb -12. När jag tryckt ner gaspedalen i botten och kört på startmotorn så luktar det en hel del bensin efter ett tag och jag antar att det borde indikera att pumpen matar fram bensin. Sägas ska att jag inte kört på etanol de senaste 2 åren.
av PDal
Kan säga det att verkstaden bytt ett par glappande reläer i säkringsdosan till bensinpumpen. Det har fungerat ett par dagar och jag hoppas det nu är löst. Men ff ingen felangivelse.
av JJ84
Hej,
Super gammal tråd detta men undrar hur det gick? Jag har nämligen samma problem med min bil. Min Volvo V70 FT 2009 vill inte heller starta. Startmotorn går runt men det är som att den inte vill tända. Någon som ev kan gissa på vad det kan vara? Hur fick du TS igång din bil igen? Vad var fel?
av emtor
PDal skrev:
moose skrev:Några 200k tror ja inte du får för bilen för då hade ja sålt min direkt :-)
Men ja vill minnas att ett liknande fel var uppe för ett tag sedan på forumet och om ja inte minns fel var det bränslepumpen som hade viftat med vit flagg.

edit:
hittade tråden nu...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=95542
När jag tryckt ner gaspedalen i botten och kört på startmotorn så luktar det en hel del bensin efter ett tag och jag antar att det borde indikera att pumpen matar fram bensin.
Inget konstigt att det luktar bensin. På några volvo-bensinare (möjligtvis alla), så kopplas tändsystemet bort när gasen trycks ner i botten under start. Detta för att få bort bensin ur cylindrerna.
Användarvisningsbild
av fjohan82
JJ84 skrev: ons 17 mar 2021, 07:33 Hej,
Super gammal tråd detta men undrar hur det gick? Jag har nämligen samma problem med min bil. Min Volvo V70 FT 2009 vill inte heller starta. Startmotorn går runt men det är som att den inte vill tända. Någon som ev kan gissa på vad det kan vara? Hur fick du TS igång din bil igen? Vad var fel?
TS var senast aktiv tor 12 sep 2013, 19:49 s ett svar kan nog dröja...
Skiftat bränsle nyligen?
av frippe64
JJ84 skrev: ons 17 mar 2021, 07:33 Hej,
Istället för att skaka liv i gamla trådar är det bättre att du skapar en egen för ditt problem. Där beskriver du problemet och allt du gjort för att avhjälpa det. T.ex. att du kollat gnista på stiften, och att det finns bränsle i tanken. Så slipper vi sitta och gissa på sådana saker i alla fall.
Användarvisningsbild
av Vojje
emtor skrev: Inget konstigt att det luktar bensin. På några volvo-bensinare (möjligtvis alla), så kopplas tändsystemet bort när gasen trycks ner i botten under start. Detta för att få bort bensin ur cylindrerna.
du menar bränsleinsprutningen...?

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]