Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kiliam
Hej på er alla,

Har smygläst här länge men nu var det dags att bli medlem och även skriva mitt första inlägg:)

Häromdagen körde jag lite grejer till tippen som tyvärr välte och krossade vänster ruta i bagageutrymmet. Efter mycket research tänkte jag köpa en gammal avmonterad från skroten och sätta dit själv. Det enda jag inte riktigt fått klart för mig är hur jag tar loss de lackade plast(?)listerna med svart kant som sitter över och vid sidan av rutan (Se bild). Har läst att de gärna går sönder men har inte förstått hur de sitter fast och i vilken riktigt jag ska bända/bryta i för att förhoppningsvis få loss dem hela.

Bild

Vidare undrar jag om det är någon som vet var jag kan få tag på gammal hederlig lila solfilm som matchar de resterande i bagageutrymmet? Har fått ta över bilen från min farfar som köpte bilen ny och vill gärna behålla den i precis det utförande jag vuxit upp med den; trots att det inte började så bra.. Är mycket tacksam för hjälp!

Trevlig kväll!
/Max
Användarvisningsbild
av drlecter
Välkommen till forumet! Jättekul att du vill fortsätta att bevara bilen i originalskick. Det börjar bli ovanligt med dessa bilar i originalskick.. Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, hoppas någon annan kan hjälpa

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Ulf965
Här finns lite att läsa: https://www.volvoclub.org.uk/faq/BodyGl ... rSideGlass
Replacing Rear Side Glass. [William Odenweller] This takes about an hour. You will need: a 10' roll of 1/4" round butyl tape; a plastic scraper tool to remove the old tape and broken pieces of glass(wear gloves and glasses);a shop vac; and replacement glass. Once you remove the trim it is pretty straight forward. Remove broken glass and old tape.
Roll out new tape along pinch weld with a 1/2" overlap seam at bottom. Do not touch the surface of the tape as that could compromise the seal,leave the protective wax paper on the tape until ready to set the replacement glass. There should be two rubber blocks below the glass to keep it from sliding downward: set the replacement glass on these and then push it into place evenly with firm pressure. Once the glass makes contact with the butyl tape you will not be able to adjust it much,so try to center it well before total contact. Do not use any metal tool to try to move or adjust the replacement glass. If you need to adjust the position ,you can use a plastic tool or your own body pressure through your hands,this glass is tempered so it will not crack or break from soft pressure.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Problemet med volvoclub-texten är att den inte svarar på det som frågades... nämnligen hur man tar bort plastdekoren/listerna runt rutan :) Den säger bara "efter du tagit bort dekoren...", inte HUR man tar bort dekoren :P

Tittar man på sprängskisser så ska listerna sitta med nå clips. Jag provade bröt lite på mina men det kändes inte rätt, så vågade inte försöka något mer(jag har en liten rostfläck precis i hörnet på D-stolpen som går under listen, som jag gärna skulle vilja fixa till men...).
Så jag kan tyvärr heller inte hjälpa dig, men om du får bort dom får du gärna återkomma och berätta hur fasen du gjorde :-D
av Kiliam
drlecter skrev: tis 16 mar 2021, 08:20 Välkommen till forumet! Jättekul att du vill fortsätta att bevara bilen i originalskick. Det börjar bli ovanligt med dessa bilar i originalskick.. Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, hoppas någon annan kan hjälpa
Tack för välkomnandet och peppen! :-D
Ja det verkar vara blivit sladdpulka av dem flesta.

Lucif3r skrev:Problemet med volvoclub-texten är att den inte svarar på det som frågades... nämnligen hur man tar bort plastdekoren/listerna runt rutan :) Den säger bara "efter du tagit bort dekoren...", inte HUR man tar bort dekoren :P

Tittar man på sprängskisser så ska listerna sitta med nå clips. Jag provade bröt lite på mina men det kändes inte rätt, så vågade inte försöka något mer(jag har en liten rostfläck precis i hörnet på D-stolpen som går under listen, som jag gärna skulle vilja fixa till men...).
Så jag kan tyvärr heller inte hjälpa dig, men om du får bort dom får du gärna återkomma och berätta hur fasen du gjorde :-D
Jo de där sprängskisserna har jag stirrat mig blind på men inte blivit mycket klokare. När jag provade att bända listerna rakt utåt kom jag precis som du fram till att det inte kändes riktigt rätt.

Har landat i att jag börjar med att sätta brandyxan i rutan (när får jag chansen till det igen liksom) och försöka få bort så mycket jag bara kan av rutan för att förhoppningsvis lyckas få syn på hur listerna sitter fast och kanske får bättre utrymme att bända/trycka från vettig vinkel. Med lite tur får jag väl bort listerna hela men ingenting jag räknar med längre. Jag läste nämligen, någonstans som jag inte hittar nu, att det var vanligt att listerna gick sönder när man försökte ta bort dem och ofta fick limmas tillbaks. Återkommer förhoppningsvis med motbevis och ett svar på den olösta gåtan hur listerna fäster i clipsen.

Beskrivningen på Volvo Club var väldigt hjälpfull i övrigt så nu står butyltejp på inköpslistan tillsammans med gummiklossar och rutan i sig. Förhoppningsvis har jag allting redo till helgen för att sätta igång.

Om någon sitter på info om listerna tas det tacksamt emot. Även tips på gammal vintage lila rut-toning ;-)
Användarvisningsbild
av BertilS70
Ställen såsom Bilia, Ryds bilglas mm måste ju rimligen veta hur man gör. Om du t.ex. får inbrott i bak och sidorutan krossas måste ju denna kunna bytas på försäkringen hos något av dessa ställen. Du kan inte kolla om det går på försäkringen, alternativt höra av dig till t.ex. Ryds och fråga snällt om de har nån information om listerna?
av Kiliam
BertilS70 skrev: tis 16 mar 2021, 21:32 Ställen såsom Bilia, Ryds bilglas mm måste ju rimligen veta hur man gör. Om du t.ex. får inbrott i bak och sidorutan krossas måste ju denna kunna bytas på försäkringen hos något av dessa ställen. Du kan inte kolla om det går på försäkringen, alternativt höra av dig till t.ex. Ryds och fråga snällt om de har nån information om listerna?
Kollade med försäkringsbolaget och fick till svar att det inte var några problem. Sedan ringde jag Ryds för att beställa ruta och tid för montage men fick då till svar att de inte kunde ta hem dessa rutor nya. De skulle kolla med en annan leverantör och ringa tillbaks men då fick jag nog räkna med en väntetid på 2-3 månader, vilket jag har för lite tålamod till och finner ändå lite nöje i att byta själv.
Men att åka till Bilia och kolla om det går att beställa nya lister om det skiter sig och även få tips på hur jag tar bort de gamla var inte dumt.

Mecka ur instrumenteringen och mailade några[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]