Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hemingway
Perra83 skrev: sön 14 mar 2021, 14:12
Ett fel vad jag kan läsa mig till.
Halvljuset borde du ha upptäckt själv först gången du körde i mörker. Har du in den på service eller har garanti kvar så kostar det inte ens något att få det åtgärdat. Besiktningsmannen borde till och med ha fixat det. Tar inte ens 30 sekunder att åtgärda och samtidigt kolla mot sin mätare framför bilen.
Bromsarna ska kollas på varje service. Är dessa slut nu så utnyttja din servicegaranti som gäller ett år från servicedatum.
Skyddsbälgen är ett fel och det är bra att det upptäcktes.
Hur menar du? Garantitiden är ju över för en -18 med stor sannolikhet. Bromsbelägg slits och även om de nu slitits på kortare tid än man önskar så är ju inte mycket annat att göra än att byta. Vilken servicegaranti ska åberopas? Om bromsklossarna inte behövdes bytas föregående service så var de inte slut då, det påverkar ju ingen garanti.

Skyddsbälgen är ett fel skriver du, men vad menas med fel? TS skriver ju att han blev informerad om att det vara en skada, vilket tyder på yttre påverkan och då behöver det ju åtgärdas av ägaren.

På dig låter det nästan som att detta är garantiärenden (trots att garanti sannolikt gått ut) som Volvo ska lösa kostnadsfritt men det är ju reparationer/service som behöver göras.
av KnotVillage
Perra83 skrev: sön 14 mar 2021, 14:12
bankomatkort skrev: tor 11 mar 2021, 18:00 Hade min v90 2018 T4 inne på besiktning idag och besiktningsmannen var helt klart förvånad att en så pass ny bil hade så många fel.
Främre och bakre bromsbelägg hels slut.
Drivaxelknut höger yttre skyddsbälg skadad.
Höger halvljus lyste för lågt.

Min fråga är, vad kan det kosta att ordna detta på en verkstad eller är dett en hemmamekaniker kan byta?

Tack för svar!
Ett fel vad jag kan läsa mig till.
Halvljuset borde du ha upptäckt själv först gången du körde i mörker. Har du in den på service eller har garanti kvar så kostar det inte ens något att få det åtgärdat. Besiktningsmannen borde till och med ha fixat det. Tar inte ens 30 sekunder att åtgärda och samtidigt kolla mot sin mätare framför bilen.
Bromsarna ska kollas på varje service. Är dessa slut nu så utnyttja din servicegaranti som gäller ett år från servicedatum.
Skyddsbälgen är ett fel och det är bra att det upptäcktes.
Dom är otroligt dåliga uppdaterade när det kommer till LED. Det måste göras via dator fick jag till svar förra gången jag var där. Ställer jag om det manuellt ändras bilen automatisk om det nästa gång du startar bilen. :-o
av KnotVillage
Det var ju inte det jag menade, den var ju lagkraven även för xenon. Jag pratar som i TS fall att ena står fel och dom hävdar att på SPB att det inte går att ändra via ställskruven. Gör man det så kommer bilen ställa om ena lampan ändå vilket inte stämmer. Justerar man den mekaniskt så ändrar inte bilen det.
av least
Vad besiktningsteknikern säger ska man ta med ett lass salt.
De kan sitt jobb helt klart, men vad gäller mek-tips så är de lika bra/dåliga som vilken bilintresserad person som helst.

Sedan finns det självklart en möjlighet att vissa bilar beter sig som beskrivs, det betyder inte att din Volvo är en av dem.
av perhall
KnotVillage skrev:Det var ju inte det jag menade, den var ju lagkraven även för xenon. Jag pratar som i TS fall att ena står fel och dom hävdar att på SPB att det inte går att ändra via ställskruven. Gör man det så kommer bilen ställa om ena lampan ändå vilket inte stämmer. Justerar man den mekaniskt så ändrar inte bilen det.
Gjorde alla bilar med xenon tills nån snålräv kom på att man slipper både lagkrav på spolning/torkare (torkare har väl ingen haft sen Volvo 2004) och nivåreglering till ljuset. 25W snikxenon, sitter på många VW Group-bilar (t ex A6, A3, Golf) sedan ca 2015 och lyser marknat sämre.
Användarvisningsbild
av Micce1980
@falcon, Ja, brukar dessutom tänka om någon annan kan kan man själv om man sätter sig in i det, och har plats att meka på :) Men det går ej backa handbromsen med en kina-vida som passar med V70 då de har olika system men går lika bra med ett 9v batteri
av falkeman
falcon skrev:Kan man byta bromsbeläggen på en V90 själv, Funkar bytet bak som på en V70?
Det är lättare än på v70, du kan lätt demontera handbromsmotorn och skruva tillbaka för hand, finns flera youtube guider
av KnotVillage
Har du en batteriladdare med supply läge funkar den oxå. Åker kolven ut är det bara vända polariteten. Kolven ska stå still om man gjort rätt. Sen trycker man in kolven men en tång.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]