Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hänger inte med alls. Vad ska ni pressa för något? Hjullagret är väl bultat fast bara. Bara skruva loss och skruva dit ett nytt?

Så här såg det ut när jag bytte senast, dock inte en Volvo. Senast jag behövde pressa hjullager var på min veteranbil som är snart 60 år gammal. Där fick jag pressa dit nytt lager.

Eller är jag helt fel ute? Är inte alla hjullager bultade nuförtiden? :-o

Bild
Rolle85 skrev: mån 15 mar 2021, 14:30 nu har jag beställt en begagnad spindel med hjullager från bildelsdatabasen. Får se hur de går.
Du var mig en otålig rackare du :-)
Inte ens 2 timmar gick mellan första frågan och tills du beställt. Många av oss har ett jobb som tar upp tiden på dagarna ;-)

Jag har grejor för detta och kunde ev kikat på det till helgen men nu har du ju löst det iallafall. Hoppas det funkar och blir bra.
VolvoB20 skrev:Jag hänger inte med alls. Vad ska ni pressa för något? Hjullagret är väl bultat fast bara. Bara skruva loss och skruva dit ett nytt?

Så här såg det ut när jag bytte senast, dock inte en Volvo. Senast jag behövde pressa hjullager var på min veteranbil som är snart 60 år gammal. Där fick jag pressa dit nytt lager.

Du är helt fel ute ;)
Pressade hjullager inkl nav fram, och bultade bak.
VolvoB20 skrev: tis 16 mar 2021, 07:12 Jag hänger inte med alls. Vad ska ni pressa för något? Hjullagret är väl bultat fast bara. Bara skruva loss och skruva dit ett nytt?

Bild
Nej, det är pressade kompaktlager med nav som kräver specialverktyg.

hjullager.jpg
hjullager.jpg (3.55 KiB) Visad 2004 gånger
Rubb skrev: mån 15 mar 2021, 22:22 Jag har bara hört bra om hjullagerverktygen som man pressar i och ur på plats. Inte behövt byta ännu men dessa modeller äter väl hjullager fram som jag förstått det?
Kostar väl 700-1100 på Amazon beroende på hur länge man orkar vänta. Finns även på biltema för 1700:-.

Men i övrigt så brukar det sällan vara ett problem att åka ner till närmsta bilverkstad och fråga om de kan göra det, brukar inte vara några kostnader att prata om för ett sånt simpelt jobb.
Du menar så här? Man får ju plocka bort det mesta ändå...
Frågan är om man orkar för hand eller måste ha hydraulcylindern.
Hittar du detta verktyg på Biltema för 1700 kr.?

Man får plocka bort så pass mycket att man kan montera dit verktyget.
Nä, inte sett att Biltema har just det verktyget men de har ett liknande där man skruvar i och ur. A och O vid användning av den typen av verktyg är att smörja gängstaven och återigen smörja gängstaven:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000036602

Lite olika från Amazon:
https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B ... =pd_gw_unk

https://www.amazon.de/-/en/Kaibrite-whe ... 737&sr=8-2
frippe64 skrev: tis 16 mar 2021, 10:27
VolvoB20 skrev: tis 16 mar 2021, 07:12 Jag hänger inte med alls. Vad ska ni pressa för något? Hjullagret är väl bultat fast bara. Bara skruva loss och skruva dit ett nytt?

Bild
Nej, det är pressade kompaktlager med nav som kräver specialverktyg.

hjullager.jpg
Oj, trodde jag inte fanns kvar längre.

Hur många tons presskraft behövs det för lagret?
Biltema anger att man ska sätta upp spindeln i skruvstäd när man ska pressa ur lagret med hjälp av gängstaven.
Frågan kvarstår, kan man få ut ett lager med gängstaven som behöver mer än 10 ton i press för att släppa?
(Det fetade även svar till VolvoB20)
Kortfattat -- ja det kan du så länge gängstaven är tillräcklig grov.

Är gängstaven för smal så när du sträckgränsen för staven innan du når 10 ton i press. Jag orkar inte räkna ordentligt men M16 torde vara på gränsen, men går du upp till M20 så ska det gå bra. Det kan också vara lämpligt att ha en lång hävarm, för det lär behövas en hel del moment (100-200 Nm).

(Nu hoppas jag att ingen räknar ordentligt och talar om för mig hur fel jag har... :oops: )

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]