Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KnotVillage
Tänkte kolla om det finns någon här som har en Red Key och om ni får upp några meddelande när ni använder den.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Hade Red Key i mina tidigare XC90, användes inte direkt ofta, fick aldrig några felmeddelande mer än de meddelande man ska få när man använder Red Key.
av KnotVillage
Xanthopteryx skrev: tis 16 mar 2021, 05:06 Japp.
Nope (använder dock typ aldrig).

Vad för felmeddelande?
Jag får upp reducerad prestanda när jag närmar mig högsta tillåtna hastighet. Sen tända sköldpaddan och det sparas ett felmeddelande i bilappen. Enligt Bilia ska det vara så men det är ju skumt att det ska komma upp varje gång man använder det. När man startar står det ju Red Key -Begränsad hastighet. Det borde ju räcka. Har min inställd på 90, när jag passerar 65 tända sköldpaddan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Det är inte detta som spökar?

Farthållare, adaptiv. Längsta intervall till fordonet framför är förinställt.2
2. Detta kan justeras med bilens vanliga nyckel.

Hastighetsvarning. 50, 70 och 90 km/h (30, 45, och 55 mph) är förinställt.3
3. Detta kan justeras med bilens vanliga nyckel till maximalt 6 nivåer för hastighetsvarning.
av KnotVillage
Jag har begränsat nyckeln till 90 men är skeptisk till att sköldpaddan tänds och det sparas ett felmeddelande. När man startar bilen står det att det är begränsad hastighet och när man närmar sig max hastighet står det begränsad prestanda och sköldpaddan dyker upp.
av least
Det där låter inte som att orsaken till sköldpaddan är den röda nyckeln.
Sedan att det sammanfaller med just den nyckeln är en annan sak.
av Xanthopteryx
Jag har aldrig använt begränsningen på röda nyckeln. Satt på högsta tillåtna hastighet. Köpte nyckeln då den kostade 1.500 spänn och det är sjukt billigt för en extranyckel täntke jag.
av KnotVillage
Kan du testa din med begränsning och se vad som händer?

Kör man under 65 dyker inte sköldpaddan och det klart det kan ju vara vettigt att veta varför inte gasen svarar som den ska när man närmar sig spärren men känns ändå konstigt med dubbla varningar.
Användarvisningsbild
av Hanzon
Som du beskriver det som även Bilia bekräftar att det ska fungera så fungerade det i båda mina XC90 med ett undantag - något felmeddelande i appen fick jag aldrig.
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]