Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aida
Hej. Jag har en V90 2018 som gått 4500 mil med 18 tums originalfälgar med Pirrellidäck. Jag bytte till sommardäcken för några dagar sedan och fick dem samtidigt balanserade (ej Volvoverkstad) på en specialfirma för fälgar. Han sa att fälgarna var helt felbalanserade där bla höger fram hade 10 g för mkt balansvikt samt vänster fram var helt obalanserad. Märkligt eftersom jag haft bilen inne flera gånger på Volvoverkstad för att komma till rätta med obalanser i hjulen i 130 km/h.

Nu har obalansen helt försvunnit o man kan tom släppa ratten i så hög fart - bilen går rakt fram utan en tillstymmelse till vibration i ratten.

Dock så har det nu tre dagar i rad dykt upp varning för lågt däcktryck höger fram - trots att jag kontrollmätt och att det är 2,6 bar i alla fyra hjulen (ecotryck). Bilen har ju naturligtvis startats flera gånger och jag har manuellt i infotainmentsystemet kalibrerat om däcktrycket flera gånger. Jag har också tvärnitat fr 110 och ABS verkar fungera. Vad kan detta vara?? Garantin har ju gått ut så man blir ju orolig. Fick precis bakljuset bytt på good will pga fukt. När ska detta sluta...

Tacksam för hjälp!
av Lockis
Står din bil i varmgarage?
Jag brukar alltid få starta om min kalibrering efter byte. Brukar när den varnar stanna till och starta direkt. Efter kontroll av trycket naturligtvis.
av Speedson
Dyker varningen upp vid liknande typer av körfall?
Däcktrycksövervakningen har inte koll på trycket utan mäter skillnader i rullomkrets.
Vid lite lägre tryck (är 2,6 bar verifierat med olika mätare?) så deformeras/komprimeras däcksidan mer av lastväxlig i bilen som sker vid t.ex en vänstersväng som är troligast i ditt fall.
Volvo har förmodligen tagit med och kompenserat för detta vid normala körfall, men ligger något utanför deras spec så finns risk för larm.
Har själv råkat ut för larm när bilen har körts lite hårdare i svepande kurvor, höjde trycket lite och sen kom det inte tillbaka igen.
av Aida
Tack för svaren
Jag startade bilen efter natten och nollställde däcktrycksövervakningen ytterligare en gång. Sen körde jag en rejäl sträcka och då funkade det och alla hjul blev gröna. Sen när jag kom hem så höll jag på att köra in i min andra bil framför eftersom Volvon slagit av parkeringssensorerna av sig själv. Alltså denna bil...
Ett jäkla rullande elektronikspöke! En tickande felkälla... Vad har hänt med Volvos kvalitet?!
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]