Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bamsedr
Tjena har en fråga till er som kan om motorer, jag har fått en flaska triboron bränsletillsats till 4takt, jag har 2020 v90 cc med d4 motor ska jag hälla i ? Gör det nån skillnad? Kan det göra skada? Tänker med partikelfilter och sånt.
Ska man använda nå tillsats överhuvudtaget?
Kristoffer
Användarvisningsbild
av rylle
Personligen skulle jag aldrig hälla i något dyl sålänge garantierna finns kvar... när dessa gått ut, kanske. Polaren hällde i någon magisk sörja i sin Opel (detta är för länge länge sedan) det fantastiska resultatet blev att tomgången hamnade på 1000rpm och gick inte att justera ned igen. Ingen effekt på förbrukningen tyvärr. Det hade varit kul att se hur det slutade för den motorn.
av least
Nej.
Häll inga tillsatser i bränsletanken på en bil som inte har problem.

Diesel är ett relativt primitivt bränsle som förbränns under hög kompression.
Att då tillsätta ett okänt kem kan få... intressanta effekter.

Troligen innehåller din magiska tillsats mest fotogen samt lite PEA för rengöring.

Från deras marknadsförings-strunt:

"De bränslen som vi använder idag har varierande inslag av CO2 neutrala biodelar. Det kan vara RME, Etanol, HVO i olika tappningar. Det som är gemensamt för samtliga bränslen är att de är förhållandevis torra, mindre smörjande, ur ett historiskt perspektiv. Inom diesel sfären har även ett växande problem med mikrober blivit en faktor att ta hänsyn till."

Diesel är ett bränsle. Det är varken torrt eller blött.
Men jag misstänker att man menar smörjande i mekanisk betydelse.

Vad ska då dieseln smörja? Bränslepumpen, eller spridarna?
Bränslepumpen vill primärt kylas, och det sköter bränslet om.
Spridarna arbetar under ett närmast extremt tryck, och vill inte ha smörjning.

Mikrober? Du har en bil, inte en båt där risken är att det läcker in vatten i tanken.
För att mikroberna ska växa i en båttank krävas vatten, diesel, mikrob-kontamination samt tid.
av bamsedr
Tack så mycket jag var osäker på om jag skulle hälla på man vill ju göra det bästa för motorn men nu vet jag, å skiter i det
av Lockis
bamsedr skrev:Tack så mycket jag var osäker på om jag skulle hälla på man vill ju göra det bästa för motorn men nu vet jag, å skiter i det
Din bil är ju relativtny? Hade det varit för bilens bästa hade du fått informationen av Volvo eller Volvo verkstad och jag misstänker att detta inte är fallet då du vänder dig hit för assistans.
Ibland undrar jag hur folk resonerar vid tillfällen som dessa. Man har en bil som fungerar felfritt, ändå så ska man göra en massa skit "för den kanske blir bättre"... Varför köpte man då ens bilen om man inte var nöjd? Optimeringar kan jag förstå, det är ett billigare sätt att få en "coolare" bil på. Men det här med tillsatser och annat skit förstår jag mig inte på om jag ska vara ärlig.
av bamsedr
Jodå det är 2020 års modell har gått 1700 mil och jag har kört alla de 1700 milen och är jättenöjd med bilen, saken är att på de här mirakelsmörjorna står det ju att det är bra för motorn, minskar slitage och förlänger livslängden på motorn, det hade inget att göra med att förbättra bilen, det hade att göra med att ta hand om och skydda den för att den ska fortsätta fungera felfritt. Jag har bara haft bilar i max 10.000 kr klassen innan och denna är min första helt nya bil och är därför kanske lite överdrivet nojjig.
av least
Tanka vanlig diesel så får du lite kemiska godsaker på köpet.

Sen om du någon gång mot förmodan får motorproblem:
Börja med att läsa ut felkoder, kontakta sedan verkstad.

Tillsatser, de häller du aldrig i tanken.
Om pengarna bränner i fickan så kan du swisha dem till mig... :-)
av Lockis
bamsedr skrev: mån 15 mar 2021, 13:01 Jodå det är 2020 års modell har gått 1700 mil och jag har kört alla de 1700 milen och är jättenöjd med bilen, saken är att på de här mirakelsmörjorna står det ju att det är bra för motorn, minskar slitage och förlänger livslängden på motorn, det hade inget att göra med att förbättra bilen, det hade att göra med att ta hand om och skydda den för att den ska fortsätta fungera felfritt. Jag har bara haft bilar i max 10.000 kr klassen innan och denna är min första helt nya bil och är därför kanske lite överdrivet nojjig.
Jag menar inget otrevligt nu, men har du hört någonstans att dessa motorer rasar tidigt?
Mest troligen kommer motorn i din bil inte vara det som ger upp.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]