Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjena alla glada volvo fantaster.
min volvo startar tyvärr inte även att den får allt som den ska.
den tänder igång ibland men så fort jag ger den lite gas så dör den.
har kollat så att kamrämen ligger rätt, även nollat motorn och gjort om det. kemdrevet stod ett kugg fel när jag köpte bilen. det kanske har get några komplikationer?
är som sagt inte jätte kunnig i och skruva men vill gärna lära mig. skulle uppskatta om ni kommer med förslag på vad ni tror det kan vara, och eventuella förklaringar ifall det är nått lite mer avancerat.
med vänliga hälsningar :angelo:
Även om remmen hoppat en kugg (eller kanske 2) så ska motorn starta, men den går kanske inte riktigt bra. Motorn skadas inte ens om remmen går av vid körning.
Kolla om du har felkoder, du skriver inte vad för årsmodell du har. Upp till -95 är det enkelt, senare modeller får du bygga en läsare själv. B200FT, såldes den i Sverige? Var inte den för bl.a Italien och länder med liknande skatteregler?
Kolla på tändstiften, det säger mycket om hur motorn mår
det är en 97:a italien import. stiften ser fina ut och har dragit runt remmen och lagt motorn i nolläge och satt tillbaka remen även dragit runt och kollat så den inte står ett halvvarv fel.
igår provade vi även att byta hallgivare samt bränsletryksregulator, bytte även bränslefilter och spridare. bilen har stått några år ute.
det sitter larm i bilen vilket jag inte viste när jag köpte den har ingen aning om det kan va larmet som krånglar eller om det kan vara nått fel på tenboxen, kan jag byta till guldbox ?
tänkte även om det kan va fel soppa pump ifall det är för dåligt tryck?
stiftena blir blöta och det får gnista och den tänder på startgas.
:-)
Att den ger gnista utanför motorn är ingen garanti att det bli gnista i motorn. Har tändstiften en gång varit riktigt blöta blir det lätt "överslag" i dom. Startgasen är ju mer lättantändlig och kan tända ändå. Om motorn varit riktigt "blöt" kan det skölja bort oljefilmen i cylindrarna och kompressionen kan försvinna, i alla fall delvis. Då kan du "pytsa" i lite motorolja i cylindrarna, köra runt några varv på motorn och montera andra tändstift som inte varit blöta.
Om du har larm (start spärr) kan du inte byta boxar hur som helst. Du måste byta "kringutrustningen" också.
tjena. det var larmet som strulade så nu går den :)
där emot så är det el fel nån stans för får ingen ström till bromsljusen och höger blinkers funkar inte bak eller på framskärmen :-o
och så klart efter som bilen har stått så är turbon helt stum :bored:
men det rör sig sakta men säkert frammåt
tackar så mycket för hjälpen.
har nån några ide'r på vad det kan vara med lysena så fårni gärna hojta :)
C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]