Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 164EOverdrive
Lossade denna slang som sitter just innan spjället till insuget vid byte av tmap och den var nedsölad med oljekondensklägg!
Varifrån kan denna olja komma ifrån, och det borde väl endast vara luft i IC slangarna?
Risk för ännu mera kladd närmare turbo aggregaten?
Kanske är detta normalt för 2015 Volvo D4 AWD som gått 6500 mil?
Bilagor
20210312_154338.jpg
20210312_154338.jpg (669.43 KiB) Visad 1461 gånger
av 164EOverdrive
Sånt där klägg sån man under oljepåfyllningslocket på ventilkåpan på B18/B20 när avluftningen var igensatt och när bilen kördes korta sträckor.

Varför leder Volvo vevhusgaserna till IC slangen i stället för till insuget direkt?
Då kanske man skulle slippa byta tmap på IC i tid och otid?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Vevhusgaserna tillförs redan innan turbon, efter turbon är det ju övertryck(för det mesta) och där finns inget sug.
Enligt bifogad video kan klägget bero på:
- Korta körsträckor(typ din B18/B20)
- Problem med vevhusventilationen

Min egen erfarenhet är att det alltid brukar finnas en viss mängd olja i slangarna från turbon och att mängden ökar om luftfiltret är igensatt. Jag har inte sett något klägg efter ic:n men det kan bero på att jag nästan alltid kör längre sträckor än 25 km. Dock kan det se fördj-vligt ut efter EGR-ventilen men då är det svart sot det är frågan om...
av 164EOverdrive
Ja, vevhusgaserna i en naturligt aspirerande bensinmotor dras ju med hjälp av tryckskillnaden mellan atmosfären som vill fylla tomrummet (undertrycket) bakom/under spjällplattan/orna ner i inloppsröret och till cylindrarna och förbränns.
Inga konstigheter med det.

Funkar som du säger annorlunda på en överladdad diesel-motor, men att sätta slangen för vevhusgaserna före turbon kräver ju att turbon laddar mer än atmosfären för att det ska fungera som avsett?
Skum konstruktion när det nu bildas klägg i IC rören (och i turbon?) om man inte kör med fullt spett hela tiden!
Rengöring av IC-rören borde snarast ingå i den årliga servicen kan man ju tycka när man sett eländet.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
164EOverdrive skrev: lör 13 mar 2021, 16:14 Funkar som du säger annorlunda på en överladdad diesel-motor, men att sätta slangen för vevhusgaserna före turbon kräver ju att turbon laddar mer än atmosfären för att det ska fungera som avsett?
Har du en turbo som bromsar luften och sänker trycket istället höja trycket så har du problem :P

Däremot har jag hört om folk som sköljer ur och rengör intercoolern imellanåt.
av 164EOverdrive
VolvoB20 skrev: lör 13 mar 2021, 17:51
164EOverdrive skrev: lör 13 mar 2021, 16:14 Funkar som du säger annorlunda på en överladdad diesel-motor, men att sätta slangen för vevhusgaserna före turbon kräver ju att turbon laddar mer än atmosfären för att det ska fungera som avsett?
Har du en turbo som bromsar luften och sänker trycket istället höja trycket så har du problem :P

Nu har jag inte nån schematisk bild över just denna motors design och funktioner, men:
Menar du att dieselmotorn inte skulle fungera utan turbo och att den måste ladda övertryck (över i kilo per kvadratcentimeter), hela tiden, för att vevhusventilationen ska fungera som avsett?
Nog fanns det väl ändå dieselmotorer som ventilerade vevhusgaser med atmosfärtryck innan turbo-eran?
Om man kunde leda vevhusgaserna direkt till inloppet förr så borde det väl kunna funka även nu med turbo men att slippa leda in klägget i turbon och IC´n? Låter ju närmast som en konstruktionsmiss att man ska behöva skölja klägg ur IC´n....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
164EOverdrive skrev: lör 13 mar 2021, 22:35
VolvoB20 skrev: lör 13 mar 2021, 17:51

Nu har jag inte nån schematisk bild över just denna motors design och funktioner, men:
Menar du att dieselmotorn inte skulle fungera utan turbo och att den måste ladda övertryck (över i kilo per kvadratcentimeter), hela tiden, för att vevhusventilationen ska fungera som avsett?
Nog fanns det väl ändå dieselmotorer som ventilerade vevhusgaser med atmosfärtryck innan turbo-eran?
Om man kunde leda vevhusgaserna direkt till inloppet förr så borde det väl kunna funka även nu med turbo men att slippa leda in klägget i turbon och IC´n? Låter ju närmast som en konstruktionsmiss att man ska behöva skölja klägg ur IC´n....
Du kan inte leda vevhusgaserna direkt till insuget som man gjorde förr. För nu har du en turbo som laddar insuget/intercooler med upp till 2 bars övertryck om du trycker gasen i botten. Det är alltså ett väldigt högt tryck I insuget, skulle du koppla in vevhusventilationen där skulle du skicka in trycket baklänges direkt in i vevhuset och motorn skulle snabbt trycka ur sig all olja.

Det finns inget annat sätt än att koppla in vevhusventilationen innan turbo/intercooler/insug, så är det på alla motorer med turbo, både bensin o diesel.

Vi går mot motorer med allt mindre cylindervolym och antal cylindrar och allt mer överladdning vilket gör att det blir allt mindre tid det inte är övertryck i insuget, speciellt på dieselar som ju inte har gasspjäll.
av 164EOverdrive
Tack för svar.
Borde ändå gå att reglera flödet för den slutna vevhusventilationen via en backventil likt den som används på många V8 bensinare fr.o.m. 1968.
Där stänger PCV-ventilen vid fullgas när undertrycket i inloppet är utjämnat till nära 0 (atmosfäriskt tryck) och vevhusgaserna ventileras/trycks då in i luftrenaren, där det sitter en oljefälla, varifrån gaserna dras in till förbränning.

Vad sägs om en oljefälla före turbon exempelvis?
Lättare att serva den än att tömma IC´n, slippa oljeklägg som förstör turbinen i turbon, slippa att byta temp/tryckgivaren vid IC´n i tid och otid?
Användarvisningsbild
av frasse4
Det sitter ju alltid en oljefälla i PCV-systemet, men ingen oljeavskiljare är perfect så lite oljedimma släpps ju alltid igenom. Appropå likheter med dieslar så har mina två senaste bensinare inte haft gasspjäll och har således inte heller något insugsvacuum
Missljud -22 V60 T6

Låter ju som en gammal boxer-folka.

Glappande drivaxel

Hur gick det för dig med problemet, har samma[…]

EX60

Kommer det nånsin riktigt soltak till EX60? […]

Radion XC40 2024

Varje gång jag startar bilen så m&arin[…]