Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian1984
(Flyttad på 945/V90 forumet /mod)

Hejsan det är så att jag går i tankarna av att köpa en volvo v90 begagnad och det jag undrar över finns det några för och nackdelar med dom ?
av bönan
Jämfört med 945 är komforten som natt och dag, du åker bättre i en 960 eller S/V90 än i många moderna bilar. Det känns betydligt mer exklusivt och de är ofta bättre utrustade än 940 (ECC, farthållare, helskinn, mugghållare, taklucka etc).

Det negativa är den lite högre förbrukningen, min 960 snittar kring litern och runt 0.9 på landsvägen. V90 finns med dock en ekonomianpassad motor på 180 hästar som gick att få med manuell, en sådan ska enligt officiella siffror dra 0.8 på landsvägen. Motorn är hur som helst en mycket modernare konstruktion än någon rödblockare. En annan sak som kan vara ett problem är att vissa delar är snuskigt dyra, tänker framförallt på multilink-bakaxeln med väldigt dyra bussningar och nivåreglerande stötdämpare (de ligger på 8500 kr för ett par!).

I övrigt är det samma som gäller som om du skulle köpa en 940, dvs vanliga rostställen osv. Se också till att kamremmen är bytt som den ska, för om den går av på en sådan motor blir det haveri. Men en fin V90 är definitivt ett fynd som går att få för rimliga pengar, lycka till! Har haft min i snart 3 år och är jättenöjd.
av Christian1984
Underbar att höra jag tycker att v90 är riktigt snygga och jag ska styla den också typ 19 tums fälgar polestar vinge om det finns och eventuellt trim från bsr. Men fråga är då när jag ska köpa en V90 å vilken motor man ska satsa på D3-D4 ?
av Christian1984
Ja jäklar nu ser jag det fan detta är ju fel forum jag skulle ju postat i v90 forum årsmodell 16 och framåt så nån mod får gärna flytta denna tråden ditt jag ber så hemskt mycket om ursäkt.
av Lövet
Jag kan flytta den men du kommer också behöva vara lite mer specifik. Vilken motor är det du tittar på? Prisklass? Andra önskemål? Frågan är annars lite för bred att svara bra på.
av Christian1984
Som sagt jag går i tankarna av att köpa en volvo v90 och det jag tittar på främst är en d3-d4 årsmodell 16 till 18 prisklass kanske runt 220.000 och jag har en inbytes bil också volkswagen golf 2016 som är ganska bra i andra hans värde så det jag undrar över om det finns några för och nackdelar ?
av Lockis
Nackdelar: det är en bil med allt vad det innebär.

Om du har en golf idag så gissar jag att du nu hamnat i en situation där du behöver större bil. Så jag antar att det är en fördel. V90n är större än en golf.

Annars vet jag inte. V90 är trevliga bilar.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]