Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
pop skrev: tor 11 mar 2021, 19:24 Såg att den är körd på Biltemas olja så den ska ut direkt. :-(
Haha.. har åkt på Biltema (Tetrosyl / Carlube) 5W40 i 45 000 mil, motorn är jättefräsh! :-D
av frippe64
pop skrev: fre 12 mar 2021, 07:21 Man tackar så mycket för alla svar. :-D

Jag köper denna olja tänker jag.

Så hoppas jag det blir bra i i denna pärla. ;-)

Jag bor i södra delen av landet.

https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... iIEALw_wcB
Nog för att man skämtsamt brukar kalla en Volvo för traktor, men att slå i traktorolja är att ta det ett steg för långt.
Ärligt talat, har du blivit helt såld på reklam och förlorat förmågan att tänka själv?

Här har du en olja som inte bara är billigare utan också har en specifikation som passar din motor bättre:
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj ... 2000035834
av Haggee
Lånar tråden lite om det är ok? Snart dags för mig att byta olja på min V70 D3 2011. Hörde med Mekonomen o de körde Lukoil. Hur är den oljan jämfört med Castrol som Volvo kör? Skilde 800 kr i pris
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Haggee, Inga problem med den. Återigen, det handlar om rätt klassning och inte märke på flaskan men vissa sover ju bättre av ett annat märke och det är det de lever på ;-)
av KalleJ
Castrol är inte bättre än någon annan olja. Kan t.o.m argumentera att flera av deras oljor är för tunna jämför t med konkurrenter.
Den rekommenderas för att den används för att nå utsläppsmålen av biltillverkarna.
Helt sjuka priser på vissa "märkersoljor" om man köper dem i butik i Sverige.
av Haggee
Micce1980 skrev: lör 13 mar 2021, 11:21 @Haggee, Inga problem med den. Återigen, det handlar om rätt klassning och inte märke på flaskan men vissa sover ju bättre av ett annat märke och det är det de lever på ;-)
Vad menar du/ni med klassning? Är det A5/B5 klassningen du syftar på?
av pop
Här var det många bud på vilken olja som är bäst :x

Men jag tror du fan att jag ändrar mig om vilken olja jag ska köpa. :-)

Jag köper en 5W40 helsyntet olja istället. :-)
av MickeM
Tänk att vissa ännu år 2021 tror att det är kvalitetsskillnad mellan oljetillverkarna.
Man baxnar.

Tankar ni bara på Shell också?
Deras Vpower ger ju mer hästkrafter.
Då måste väl deras 95 vara bättre också?
Eller?

Nä, naturligtvis inte.

Seriösa vet att man ska ha rätt oljeklass och viscositet för motorn i fråga, och firmanamnet på förpackningen har 0 betydelse.
av pop
MickeM skrev: sön 14 mar 2021, 10:21 Tänk att vissa ännu år 2021 tror att det är kvalitetsskillnad mellan oljetillverkarna.
Man baxnar.

Tankar ni bara på Shell också?
Deras Vpower ger ju mer hästkrafter.
Då måste väl deras 95 vara bättre också?
Eller?

Nä, naturligtvis inte.

Seriösa vet att man ska ha rätt oljeklass och viscositet för motorn i fråga, och firmanamnet på förpackningen har 0 betydelse.

Faktiskt så tankar jag bara V-Power eller cirkel k 98 miles plus bensin ,Det har jag alltid gjort på mina bilar.

Kanske är inbillning men jag tycker att bilen går fan så mycket bättre med det. :-D

Det är viktigt med rätt klassning på oljan absolut.

Men det är kanske dumt att tycka Biltremas olja är skit vad vet jag. :oops:

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]