Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
#1435542
Malmstroem skrev: lör 13 mar 2021, 07:40 D3 VEA har i mitt tycke ett helt OK register där den fungerar bra. Du måste inte växla i tid och otid. Motorn är på 2 liter och Max vrid är 320 Nm.

Jag misstänker att du körde en äldre 1,6-liters D2. De är inte så roliga. Det var därför det blev en -17 D3 för mig.
Har för mig att det var D3 när dom var på 2.0l 163hk typ my12 men d var nog troligen en D2, en s60 var det. Är nog en 8år sen så minnet är lite suddig, men växla det kom jag ihåg att jag fick göra :-D

Mvh
Per
#1441362
Det visar sig att det var nog inte alls som det skulle med min bil och vibrationerna vid full gas vid lågt varv inte alls var "normalt".

Tog bort kåpan på motorn idag och då var det helt svart och kletigt kring en av spridarna. Startat man motorn så låter det som den läcker kompression så troligen så läcker det mellan spridaren och toppen.

Det som gör mig riktigt förbannad är att bilen var inne för ett garantiärende hos Bilia ett par veckor innan första gången jag fört märkte beteendet. De bytte då blanda annat alla spridarrör. De verkar ju gjort någon riktig miss.

Någon som har en känsla för hur mycket effekt man tappar ifall den läcker mellan toppen och spridaren? Min känsla att den var "klen" var kanske helt rätt :-( :-o
#1441419
Trist! Låter som slarv vid momentdragningen av spridaren, men det kan ju också såklart vara fabrikationsfel på spridare/tätningar osv osv... i värsta fall har gängorna i toppen gått.

Din känsla är helt rätt, klart att det märks när 1/4 av burkarna inte levererar som den skall...

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]