NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianJG
Hej!
2 av 7 skruvar gick igår sönder på min S40, 08, 2.4. Höll på att gråta för att det är så litet utrymme mellan bilens balk och suvarna, får knappt in handen. Vattenpumpen gick att få bort men de trasiga skruvarna sitter kvar. Någon som har ett tips eller gäller det att köpa motorlyft, rycka ur motorn och borra ur dem? :crying:
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag råkade ut för detta på en Nissan Micra(vilken sk-tbil) och där kom jag åt att borra ur de avdragna skruvarna. På en S40 2.4 är det ju jättetrångt mellan motor och innerskärm. Att komma åt från motorns baksida tror jag också är svårt.
Om de avdragna bultarna är intill varandra är nog loppet kört, men om det är en frisk bult emellan skulle man kunna chansa på att det håller ändå med bara 5 bultar.
Kruxet är väl att en My 2008 fortfarande är värd en del pengar och då är det säkrast att plocka ur motorn...
Användarvisningsbild
av Hasse53
Motorn är ju inpassad med skohorn. S40N/V50 är ju egentligen en Ford Focus som var konstruerad för fyrcylindriga 1,6 eller 1,8 liters motorer. Volvofemman är ju på 2,4 liter och femcylindrig och dessutom har man hängt på en stadig M56 växellåda, det är trångt!

I sidled är man begränsad av innerskärmarna och där det inte finns mycket glapp. Jag tror att man blir tvungen att lyfta eller sänka motorn för att komma åt, men det kanske finns någon på forumet som vet mer?

Det var mycket bättre i Volvo 740 där man kunde stå inuti motorutrymmet och skruva!!
Användarvisningsbild
av HCP
Jag hade nog släppt ned den istället för upp. Lite drivaxlar o grejjer ivägen förvisso men du ska rätt långt upp så de behöver ju lös ändå för att komma åt antar jag.
Användarvisningsbild
av HCP
Passa på att köpa en trisslott sen också, nice job :-D
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]