NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbancarlsson
tänkte höra om det är ett vanligt problem på 30/40/50 modellerna?
jag hade en S40n innan, och där byttes skivorna två gånger på garanti, pga av att dom blivit skeva.
nu har jag en C30, som har gått 1400 mil, och nu har även skivorna på den blivit skeva... någon som känner igen sig?
av GrandDanoise
Vet inte hur det e med de andra här på forumet...
Men jag har kört 21.500 mil med min S40 -04 och inte bytt skivor! Den bromsar utan vibrationer. Kanske jag haft tur och du otur?

/D
Användarvisningsbild
av Lilja
Alla skivor kan bli skeva, beror oftast på föraren :wink:
av DanneF
Det verkar vara ett väldigt vanligt problem.
Jag har bytt skivor både fram o bak pga skevhet, men nu verkar det funka, bilen äe en V50 1.8F med 5000mil på nacken.
av Shaapa
Bytte nyss skivor fram som pulserade vid inbromsning. Dom var långt ifrån slut så dom hade nog inte gått överdrivet många mil sedan föregående ägare bytte dom.

Är tydligen ytterst viktigt att skivorna hamnar helt i linje med oket vid montering annars kommer skivan punktvis ligga och slita mot belägget vid körning vilket ger upphov till att skivan blir några hundradelar tunnare efter X antal mil på denna punkt. Detta ger upphov till pulseringen vid bromsning som i vardagslag benäms "skeva skivor" Att bromsskivor verkligen blir skeva är tydligen ytterst ovanligt. Om sedan oken kärvar lite brukar detta gå extra fort. Allt detta har jag hört från folk som jobbar med fordonsbromsar.

Hur många chimsar och mäter med mätutrustning att skivan sitter 100% rakt mot navcentrum/ok när dom bytt skivor? (Inte jag...)
av robbancarlsson
Shaapa skrev:Bytte nyss skivor fram som pulserade vid inbromsning. Dom var långt ifrån slut så dom hade nog inte gått överdrivet många mil sedan föregående ägare bytte dom.

Är tydligen ytterst viktigt att skivorna hamnar helt i linje med oket vid montering annars kommer skivan punktvis ligga och slita mot belägget vid körning vilket ger upphov till att skivan blir några hundradelar tunnare efter X antal mil på denna punkt. Detta ger upphov till pulseringen vid bromsning som i vardagslag benäms "skeva skivor" Att bromsskivor verkligen blir skeva är tydligen ytterst ovanligt. Om sedan oken kärvar lite brukar detta gå extra fort. Allt detta har jag hört från folk som jobbar med fordonsbromsar.

Hur många chimsar och mäter med mätutrustning att skivan sitter 100% rakt mot navcentrum/ok när dom bytt skivor? (Inte jag...)
okej.. ja det låter ganska troligt att det är så...
jag långpendlar nämligen bara på motorväg med bilen.. och jag har lite svårt att se hur körstilen skulle kunna påverka skivorna så mycket..
av Dieselkungen
Man bör oxå tänka på att bromsarna skall användas, då menar jag att dom mår bättre av rejäla inbromsningar då och då så att klossar och glidpinnar får röra på sig. Annars kommer det att kärva fast och man kan även då få bromsvibbar pga av rostiga skivor eller att bromsarna ligger an och värmer upp skivan så att den slår sig. Även handbromsen kan fastna om den inte används, vilket kan göra att bromsbackar alt bromsklossar ligger an och förstör bromsskivan.

Det är tex vanligt att folk motorbromsar för att spara på "klossarna" , vilket ofta resulterar i att grejjerna fastnar istället och man åker på att byta det ändå. Så lagom med motorbroms och stampa på bromsen ibland de mår den gott av.

Kör man mkt utan att bromsa tex landsvägskörning så är detta extra viktigt att tänka på detta.
Har man en bil som står stilla så gäller samma sak även här, ut och bromsa ibland.
Bättre och byta bromsdetaljer som varit använda än att byta detaljer som rostat bort eller hur :D
av Shaapa
Helt korrekt, mkt bra råd! :)

Jag försöker tillämpa denna princip men blev nyss lite ledsen och kinkig då framskivorna börjat att smått pulsera igen 400 mil efter byte (á 2400:- i material) trots regelbundna halvtvärnitar. Där kan det inte vara något annat än taskig passning mot navplattan tycker jag. Vet inte om mitt halvdåliga hjullager som nu är bytt kan ha förvärrat saken iofs?
av robbancarlsson
yes jag brukar göra hårda inbromsningar ibland, just pga av det du beskrev...
jag tycker att teorin om dålig passning låter bättre....
ska snacka med verkstaden, och se vad dom säger.
av E_Mellin
Har också skeva skivor fram på min v50 t5 tror jag alla fall.. ratten skakar vid inbromsning så det kan väll inte vara så mycket annat..

är det något volvo tar på sig så man ska skynda sig att klaga lite innan nybils garantin tar slut?

Ska tillägga att det är en V70 drivE fr&[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.

Skumt fel b230ft

Kontrollerades skevheten på toppen, alternat[…]