Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mikkiz
Behöver köpa nya sommardäck till kommande säsong. 245/45r18
Nån som erfarenheter av tysta och riktningsstabila däck?
Pirelli,michelin kör ju volvo med har jag sett.
Hur funkar tex good year el conti?

Och det här med VOL märkta däck. Är det nån skillnad på dessa verkligen?
av UnleashFusion
mikkiz skrev: lör 13 mar 2021, 08:53 Behöver köpa nya sommardäck till kommande säsong. 245/45r18

Har själv goodyear as3 och tycker dom är tysta.

ta "VOL" med en nypa salt, ingen skillnad på en VOL-märkt eller icke-märkt av samma däckmärke.(förutom att VOL/liknande märke för respektive bilmärke) är dom något dyrare.
Användarvisningsbild
av mikkiz
UnleashFusion skrev: lör 13 mar 2021, 10:25
mikkiz skrev: lör 13 mar 2021, 08:53 Behöver köpa nya sommardäck till kommande säsong. 245/45r18

ta "VOL" med en nypa salt, ingen skillnad på en VOL-märkt eller icke-märkt av samma däckmärke.(förutom att VOL/liknande märke för respektive bilmärke) är dom något dyrare.
Okej!

Upplever du dom även stabila/riktningsstabila på landsväg?
av UnleashFusion
mikkiz skrev: lör 13 mar 2021, 11:12
UnleashFusion skrev: lör 13 mar 2021, 10:25

Okej!

Upplever du dom även stabila/riktningsstabila på landsväg?
Det kanske beror på hjulinställningar men hur som har jag inte gjort någon hjulinställning på 11år och när jag släpper ratten så håller sig bilen rakt utan att det sväljer till vänster/höger. Inget jag kan säga garanterat hos din bil/annans bil. Jag tycker dom är stabila, gör sig riktigt bra på vattenplaning och håller sig på vägen vid skarpa-vägar vid hög hastighet 90-120km/hr
av UnleashFusion
SundanceKid skrev: lör 13 mar 2021, 11:13 Hade inte VOL en matta invändigt för att dämpa ljud?
Det beror helt på om själva däckmärket har dämpade mattor eller ej.
viewtopic.php?t=133500&start=15

exempel: https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... ier=110128 - detta med "acoustic" & VOL

https://www.dack365.se/hitta-produkt/da ... ier=110128 utan acoustic & men med VOL.
av KalleJ
Inte hört talas om Falken? Del av Japanska Sumitomo, som äger delar av Dunlop också bland annat. En av världens störta däcktillverkare (5:e)
Kör på de FK510 däcken själv. Men Riktning stabilitet har mer med fräscha bussningar och bra hjulinställning att göra skulle jag påstå.

https://www.bythjul.com/dack/falken/fal ... b0QAvD_BwE
Senast redigerad av 3 KalleJ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av mikkiz
KalleJ skrev: lör 13 mar 2021, 11:55 Inte hört talas om Falken? Del av Japanska Sumitomo, som äger delar av Dunlop också bland annat. En av världens störta däcktillverkare (5:e)
Kör på de FK510 däcken själv. Men Riktning stabilitet har mer med fräscha bussningar och bra hjulinställning att göra skulle jag påstå.

https://www.bythjul.com/dack/falken/fal ... b0QAvD_BwE
Det har det säkert oxå MEN har en gång bytt från conti till kumho. Bilen var vindkänslig å kursstabiliteten va som bortblåst.
Körde en säsong sen bytte jag till michelin och bilen gick klippstabilt igen.
Behöver jag säga aldrig mer :-D

Men man behöver inte köra till en bens[…]

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardäck[…]

Jag passerade precis 1000 mil med min så jag[…]

B230fk går dåligt & ojämnt

Yes, får kolla. Dock gick bilen sämre n[…]