Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av EliasPersson
Hej! Var precis o bessade 740n och gick igenom med blanka papper. Men när jag skulle svänga ut från parkeringen skakade hela bilen massa. Testade att svänga runt lite och skakade när man svänger åt båda hållen. Men när jag stod still och svängde ratten var den lika mjuk som vanligt. Ute på motorvägen vibrerade ratten presic som om däcken var obalanserade, villket det aldrigt gjort innan. Någon som vet vad som kan ha hänt? Ett dåligt hjullager känns ologiskt eftersom den gick igenom bess. Servoremmen är nybytt och sitter fint spänd
Luft i styrservosystemet?
Kan hända ibland om man vrider hjulen med motorn avstängd (t.ex. vid besiktning).
Prova att köra på tom parkering i stooora cirklar och ratta sakta mellan fulla rattutslag.
Hjulbultarna sitter bra så det är inget problem. Testade att köra runt i lite cirklar och det blev bättre! Om det är luft i systemet borde det försvinna om jag ger det några dagar. Vibrationerna i högre hastigheter har inte blivit bättre, men kanske var någon bricka som lossnade när bilen skakades runt (var över 10 år sedan däcken monterades)
Har någon annan varit med om liknande problem? Är det vanligt på dessa bilar?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Att bilen blir att skaka efter bes. är inget ovanligt. Deras maskiner är byggda för att stressa framvagnen så mycket det bara går.
Skakningarna brukar gå över efter några mil.

Jag vet inte exakt varför bilar så ofta blir att skaka efter bes., men det är tämligen standard på iaf lite äldre bilar såsom 7/8/9/x70-serien.
Både min förra 945a(8 besiktningar i min ägo), min V70(9 besiktningar i min ägo) och även nuvarande 945a(1 bes i min ägo) blir/blev att skaka efter bes. V70in brukar ge sig lagom tills jag kommer hem(~4mil), förra 945an tog längre tid på sig(uppskattning 6-7mil med mycket rattande), och nuvarande 945a gick över väldigt fort(uppskattning ~2mil).

Jag skulle inte oroa mig i det här skedet, utan köra vidare ett tag till. Har det inte gett sig om, säg, 10-15mil, så kan det kanske vara aktuellt att undersöka bilen. Men eftersom det redan blivit bättre så kommer det säkert ge sig.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
EliasPersson skrev: (var över 10 år sedan däcken monterades)
det är ingen vikt som släppt då?.
10 år gamla däck kan närsomhelst separera det har hänt mig fler ggr än en gång.
Så gamla däck sa du helst inte åka med.

EDIT jo just fan har en polare som brukar snacka om att hans 945a turbo hugger i styrningen efter bess.
Brukar släppa efter nån dag. Själv har jag inte vart med om nått sådant som nämn här ovan.
Var precis ute o körde o skakningarna när man svänger är nästan borta nu, så verkar inte vara någon fara. Tror någon vikt/bricka har släppt på nått däck för vibrationerna i ratten har inte blivit bättre, som sagt de är gamla (men har forfarande riktigt bra grepp)
Skulle vara väldigt intressant att veta vad det beror på? Luft i servon verkar ju mest logiskt men då skulle det väll hugga när man står still och vrider ratten också? Nån som har koll?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
EliasPersson skrev:Skulle vara väldigt intressant att veta vad det beror på? Luft i servon verkar ju mest logiskt men då skulle det väll hugga när man står still och vrider ratten också? Nån som har koll?

Nja nå koll vet jag inte om jag har. Men ja ringde polarn nyss o kolla hur hans blir. Det märks mest när han kör nån dag efter och så har det varigt flera ggr dock inte den här gången när han bessa 945an :-/ . Nått direkt svar på frågan har jag inte mer än vad du själv har. Samma med han då jag fråga om han visste nått. Snubben är jävligt hemma på 940 bilarna dessutom.
Han har även en 740 den har aldrig gjort så här.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nä det är minst sagt ett märkligt fenomen. Det enda jag kan säga är att det inte är ovanligt att det blir så, och att det brukar så gott som alltid försvinna efter man kört lite.
Som sagt har alla mina 3 bilar gjort/gör så, vissa värre än andra.

Är det luft i servon brukar det kunna märkas om man rattar till ändläget och håller där, då brukar ratten skaka även när man står still. Lufta servon görs genom att ratta fullt åt ena hållet och hålla kvar där, sen ratta fullt åt andra hållet och hålla kvar där en stund, upprepa några gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
"Morgonsula" på däcken efter att bilen stått på lyften? Eller efter bromsrullarna kanske? ;-)
Annars är det väl pga posttraumatisk stress orsakad av besiktningen :-D
Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]