Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Brol1n
Tjena! Går i tankarna att köpa en V60 T6 (troligtvis Polestar) från -12, iallafall runtomkring -12! Bilen har rullat 11000 mil!

Jag undrar lite från er som ägt denna bil, är den nåt att ha? Kommer jag stöta på många bekymmer om jag servar den som den ska osv?
Tänkte kolla här först innan köp och säkerställa om det är ”riktig” Volvo som bara kommer gå och gå!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Micce1980
Motorn är ju kalasbra, finns knappt bättre. V60 har väl ändå relativt få problem annars? Är väl kabelbrott mellan kaross och förardörr parkeringsbroms på grund av att klåpare inte kan hantera de vid byte av bromsbelägg och kanske kupéfläkten? Är det automater brukar det vara bra om man byter oljan vid ca 9000 mil eller så.

Är det automatare kan man ju dessutom byta till det nyare växelreglaget från 2014-> V60, Xc69, V70, XC70 ;-)

.
8.jpg
8.jpg (45.66 KiB) Visad 1166 gånger
av Brol1n
Okej! Tack för infon! Ja det är en automat den jag har span på just nu! Dock så ser den likadan ut som våran xc60 från 2015 inuti! I och med att den har den ”snyggare” växelknoppen? Dock gamla hastighetsmätaren i som är analog ist för digital som i XC60:n! Så tror det nyare reglaget sitter nog redan i!
Användarvisningsbild
av Micce1980
@Brol1n, Ah, ja såg den och den ser skoj ut och ja då är växelväljaren redan bytta :) Såg i en annan tråd med att det pratas om lacksläpp på bakluckan där ibland handtaget skaver lite, kan vara värt att kolla även om inte så många skrivit om det

Bara allt annat skoj kvar då
av agh39
Pratade med en jag träffade förut som jobbar på Volvo med provkörning av nya bilar, han sa att det var den bästa motorn de haft.
Själv har jag en och jag är nöjd.
Användarvisningsbild
av MartinS
Motorn skall vara relativt problemfri om man skött servicearna. Jag har själv haft en XC60 med 3-lites turbosexan i 8 år och det var väl några problem med bilen då och då men aldrig något med motor och växellåda, kändes skottsäkert. Det man bör göra är att byta olja i växellådan då och då (var 10tusen mil kanske?) och säkerställa att det är rätt nivå i differential, haldex och vinkelväxel, går nivån ner för långt slits lagren och man får byta dyra delar.
Användarvisningsbild
av Briander
Har haft just en V60 T6 AWD 2012, kanonbil rakt av, stoppade i Polestar-mjukvara och satte dit ett sportavgassystem, hur trevlig som helst. Bytte främre bakvagnsbussningarna på den, men det är ett vanligt problem på bottenplattan överlag. Växellådan är väl den tråkigaste med bilen, den är inte särskilt snabb och sportig. Annars en pigg toppenbil men en underbar motor. Att den drar en del soppa är en del av konceptet men det är väl det som kan vara lite trist.

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu. ([…]