Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jozan
Kollar på lite olika V90 och är lite intresserad av hur VEA-motorn håller ihop. På V70-modellerna med VEA-motor rapporteras det om en hel del motorproblem som bland annat igensatt EGR, sprickor i motorblock mm.

Hann motorn bli bättre innan man stoppade in den i V90 eller återfinns samma problem i V90?
av Xanthopteryx
Det är ju trots allt en annan motor i V90, B4204T20, så svårt att jämföra rakt av.
Sedan vet jag inte hur stor "En hel del" är. Jag känner flera med V70 III och ingen har haft något problem med motorn.
av Malmstroem
Kortfattat, jag motorn har blivit bättre. Sedan är det uppe till diskussion om hur dålig den var i början. T.ex. Teknikens Värld rekommenderar den fyrcylindriga VEA motorn (med automat) för de som ska köpa V70.

Visst finns det problem med VEA, och det har inträffat motorbyten. Frågan är dock hur vanligt förekommande det är, speciellt i relation till andra dieselmotorer. Det är inte direkt volvounikt att EGR strular.

Länsförsäkringar (som är en av de få som publicerar data) anger Volvo som något bättre än medelbilen https://www.lansforsakringar.se/globala ... t_2020.pdf. Med tanke på hur vanlig VEA-dieslar har varit så är de många sådana som rullar i Sverige. Det är också relativt ovanligt med motorbyte i en Volvo enligt rapporten ovan.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Spisen som sitter i min V60 MY17 har snurrat obehindrat från det att bilen var ny.
Bilen har dock bara rullat 13000 mil, men ändå.
av jozan
Tackar. Jag tolkar det som att det blivit bättre till nya plattformen jämfört med de som satt i framhjulsdrivna V70 och V60 vid introduktionen.

Sen är det givetvis så att det blir fler fall i Sverige jämfört med en ovanlig bil. Då är det ju inte konstigt att text Volvos VEA-motor eller VW:s bensinmotor uppmärksammas då en liten felprocent resulterar i många haverier beroende på hög marknadsandel. Samtidigt har ju de aktuella koncernerna även haft motorer som sålt i många exemplar och som inte blivit uppmärksammade för haverier.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Det mesta åtgärdades väl till mitten av 2016 eller så(?) Sen har väl många andra åtgärdats på goodwill redan eller så har handlaren eller ägarens försäkring tagit hand om det så förhoppningsvis blir det färre problem snart ändå. Skulle inte tveka på att köpa en nyare vea själv i alla fall
av valln
Fördelen med vea-motorerna är att de drar mindre diesel än de 5-cylindriga.
2-3 kronor mindre diesel per mil gör att du har 20 000- 30 000 kronor att renovera för efter 10 000 mil!
Användarvisningsbild
av Perra83
Ja har haft oljud från balansaxlarna som byttes på garanti. Sen har den varit inne på nån EGR fix men jag märkte inget problem. Riktigt pigg motor V60 D5 -16 10200mil.
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?

Hej har en 740 turbo 1990 med AC Sitter en box i […]