Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej,

Köpte mig en väldigt fin Volvo V70-99 165 hk Glt i helgen. :-)

Såg att den är körd på Biltemas olja så den ska ut direkt. :-(

Så vilken olja rekommenderar ni mig att köpa?

Och ingen Biltema denna gång så gärna Mobil eller Castrol tänker jag mig.

Bilen har rullat strax under 30000 mil .
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Ok ingen Biltema olja. Börja med o kolla i instruktionsboken så du får rätt klassning brukar vara A3/B3 på sånna här bilar.
Hur kallt eller varmt är det där du brukar köra alltså vad är bäst för dig en 5w 40 helsyntet eller om det duger med en 10w40 halvsyntet hur hårt du kör är en faktor med stannar du och stänger av o startar ofta är en annan faktor. Själv kör jag på 10w 40 halvsyntet A3/B3 från Mobil som jag tjackat på Jula. Men om jag bodde i Norrlands inland skulle det bli 5w 40 helsyntet. Att reka nån visst olje märke ger jag mig inte in på. Ville bara belysa en del saker man bör tänka på. I instruktionsboken står det även vilka olje viskositeter som passar till rådande ute temp.
5W40 spänner ju över ett större temperatur område än 10w 40. Är det - 25- 30 grader eller kallare är det inget vidare alls o vrida på starten med en 10w 40 olja eller tjockare vid kallstart på en S/V 70.
Och de här 15w och 20w oljorna är inget jag skulle använda alls i detta landet i min bil.

Bara mina åsikter alla får dra sin egen slutsats.
Senast redigerad av 4 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hmm, äldre bil med många mil... Då är det absolut viktigare att byta ofta än vad som står på flaskan. Och det kan vara pengar att tjäna på att köpa Biltemas Semisyntetiska 10W40 olja på 10l dunk. En riktigt bra olja med ett bra pris. Byter på båda bilarna vld c:a 600 - 700 mil. Det blir en gång om året på 745-an och 2 gånger på Passaten
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nå 15W ska du då absolut inte ha om du tänkt köra den i sveriges alla säsonger...
Minst 10W, gärna 5W. Bor du långt norrut kan t om 0W vara aktuellt.

Du vill ha smörjning så fort som möjligt i motorn vid kallstart... 15W blir som sirap i kyla...

... Sen spelar märket på oljan noll och ingen roll, så länge den uppfyller klassningen bilen ska ha. Att direkt rata olja bara för att det står biltema på dunken är, i brist på finare ord, idiotiskt.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Lucif3r skrev:... Sen spelar märket på oljan noll och ingen roll, så länge den uppfyller klassningen bilen ska ha. Att direkt rata olja bara för att det står biltema på dunken är, i brist på finare ord, idiotiskt.
Ja, får allt hålla med, spara de slantarna och byt som annars planerat eller lite oftare om man så vill. Motorn bryr sig som nämnts ovan vad det är för klassning och inte vilken färg och varumärket oljan tappas ur :-)
av KalleJ
Men va? Är inte Castrol 15w-40 delsyntet bättre än Bitemas helsyntet. :-o
av rd350
Nej... 5w40 helsyntet a3/b40 av valfritt fabrikat funkar utmärkt! Castrol är väldigt överreklamerat, ingen dålig olja men väldigt dyr jämfört med de flesta andra.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]