Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LarsS
Hej

Det finns några trådar om hur man kan fixa när armen lossar pga att kulan på virvelspjället slitits ut.
Jag har valt att använda Volvos egna reparationssats 31293291.

Men hur skall det monteras? (Stiftet och "låsbrickorna")
Bilagor
20210309_202436.jpg
20210309_202436.jpg (366.96 KiB) Visad 1627 gånger
av LarsS
m2c skrev:Jag har köpt en sådan här https://www.ebay.com/itm/volvo-s60-v70- ... Swq1JZNEHJ

Har dock inte orkat installera den ännu, men det finns en video i beskrivningen hur den ska installeras så du borde se om den passar även till din bil.
Ja, den verkar bra.
Jag har sett den tidigare, men tänkte prova något annat eftersom det känns så definitivt att såga av kulan på virvelspället.
Men det blir nog den för det verkar bra, någorlunda enkelt, och billigt.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av Cox
Kan tipsa om ett kit som jag kallar, Cox-bushwack
Innehåll
1 st superlim
1 st 8mm plastplug
Pexslipmaskin eller motsvarande
Lite T-röd
Tidsåtgång ca 10 min
Beskrivning av arbetet.
Lossa plastarmen, slipa av lite på den delen som sitter på kulan vid motorn.
Skär av en bit av plastpluggen, den skall sedan limmas fast på axeln för att låsa plastarmen, så den inte hoppar av.
Glöm inte att rengöra armen samt axel med T-röd innan fastlimning av plastpluggen.

Funkar garanterat gjorde detta på min bil vid 12000 mil, satt ff fast när jag sålde den vid 30000 mil

av LarsS
Cox skrev: ons 10 mar 2021, 12:52 Kan tipsa om ett kit som jag kallar, Cox-bushwack
Innehåll
1 st superlim
1 st 8mm plastplug
Pexslipmaskin eller motsvarande
Lite T-röd
Tidsåtgång ca 10 min
Beskrivning av arbetet.
Lossa plastarmen, slipa av lite på den delen som sitter på kulan vid motorn.
Skär av en bit av plastpluggen, den skall sedan limmas fast på axeln för att låsa plastarmen, så den inte hoppar av.
Glöm inte att rengöra armen samt axel med T-röd innan fastlimning av plastpluggen.

Funkar garanterat gjorde detta på min bil vid 12000 mil, satt ff fast när jag sålde den vid 30000 mil

Lösningen verkar intressant! Men jag förstår inte riktigt.
Pluggen skall limmas fast på "axeln". Är det på yttersta delen av kulan som den skall limmas fast?
av Cox
Japp du slipar av armen lite, så pass att pluggen kan låsa fast plastarmen. Enkelt och billigt i stället för att joxa med Volvos repsatser det är trångt som fan att komma åt med deras lösning som jag inte ger mycket för.

av LarsS
Cox skrev: lör 13 mar 2021, 16:27 Japp du slipar av armen lite, så pass att pluggen kan låsa fast plastarmen. Enkelt och billigt i stället för att joxa med Volvos repsatser det är trångt som fan att komma åt med deras lösning som jag inte ger mycket för.

Tack för förtydligandet. Vi får se om jag behöver använda det.
Jag var ute för att bara titta lite och göra rent, men fick lite "feeling" och gjorde en lösning med krympslang.
https://www.drive2.ru/l/508985374047995175/

Vi får se om det håller.

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]

Min mätare satt ovanför subframen innanf[…]